Här är vår handlingsplan mot våldsbejakande extremism

Stoppa terrorismen.

Sollentuna kommun har tagit fram en handlingsplan mot våldsbejakande extremism. Magnus Ramstrand och Sonia Lunnergård (KD) berättar om den i en artikel i Vi i Sollentuna.

Så här skriver de i insändaren:

Sollentuna tar hotet från våldsbejakande extremism på allvar

Varje år växer det svenska språket med ord och begrepp som blir en samtidsspegel av vår tid. De senaste åren har vi tvingats lära oss vad ”våldsbejakande extremism” är. Det har blivit en kraft som gått från att vara ett litet randfenomen till att omfatta globala nätverk.

Kampen mot den våldsbejakande extremismen måste föras på många fronter och platser. Vår kommun är inte en isolerad bubbla som är immun mot de locktoner som sprids från dem som är beredda att använda våld för att driva igenom sina förvridna idéer om ett gott samhälle.

Socialnämnden i Sollentuna kommun har antagit ett strategiskt verktyg i arbetet för det goda samhälle som bygger på respekten för det okränkbara människovärdet i form av en handlingsplan mot våldsbejakande extremism. Handlingsplanen ska senare behandlas av kommunfullmäktige.

Handlingsplanen har fyra nivåer: att förebygga, där olika demokratifrämjande insatser står i fokus såsom samarbete med civilsamhället, att upptäcka, där betydelsen av kunskap betonas, exempelvis att känna igen symboler, att åtgärda, där stöd till individer och deras anhöriga kan leda till avhopp och att implementera, att göra handlingsplanen känd i alla kommunens verksamheter genom riktad kunskapsuppbyggnad.

Med samverkan mellan kommun, polis och räddningstjänst står vi nu redo att dra upp ramarna för vårt arbete. Vi kommer att vässa kommunens förmåga att kartlägga, omvärldsbevaka och utveckla våra insatser på kort och lång sikt. Vi räknar med att föräldrar och det civila samhället – föreningar och samfund – kommer att göra sin del i detta viktiga arbete.

Kampen mot våld och extremism vinns bäst med både ett varmt hjärta men också ett kallt huvud. Vi tar hotet på allvar men vi ska envist peka på det som är bättre än vad våldsprofeterna predikar.

Magnus Ramstrand (KD)
ordförande Brottsförebyggande rådet

Sonia Lunnergård (KD)
ordförande Socialnämnden

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti