Nordiskt ungdomsutbyte

Vänskapsspelen är ett idrotts- och kulturutbyte med elever och lärare från Sollentunas vänorter Hvidovre (Danmark), Oppegård (Norge), Tusby (Finland). Spelen arrangeras vart annat år i ett rullande schema i de olika länderna.

Ungdomarna får bo i hem här i Sollentuna.

– Det är ett stort arbete att planera de här vänskapsspelen, intygar Ingrid Román på kultur- och fritidskontoret som är den enhet inom kommunen som praktiskt genomför arrangemanget.

Allt sedan 50-talet har Sollentuna kommun haft ett utbyte med sina vänorter. Från början hade man rena idrottsspel men sedan sex år tillbaka har även kulturen fått en plats i detta utbyte och spelen bytt namn från Vänortsspel till Vänskapsspel.

Musik, sång, dans och idrott står på schemat när Sollentuna gästas av elever och pedagoger från Finland, Norge och Danmark.

Sammanlagt 112 elever i åldrarna 11-14 år deltar i Vänskapsspelen som innehåller en mängd olika aktiviteter. Förutom träning och tävlingar på Sollentunavallen och dans- och orkesterrepetitioner blir det discobowling, volleyboll och en utflykt till naturhistoriska museet. En dag får gästerna vara med om en svensk skoldag. Det blir också fest på Arena Satelliten och en avslutande föreställning där eleverna visar upp vad de lärt sig under veckan.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti