• Nu rullar Grannsamverkanbilen

Tack vare en stor grupp seniorer som helt ideellt ställer upp som chaufförer, så rullar Grannstödsbilen i våra olika bostadsområden regelbundet. Chaufförerna hämtar ut bilen i garaget vid Tors backe, en garageplats som Sollentunahem bjuder på.

Sedan åker Grannstödsbilen till Polishuset och får en kort redogörelse för hur läget ser ut i kommunen. Har det varit inbrott i ett område, kan chaufförerna få ett uppdrag att dela ut lappar i brevlådorna och tala om vad som hänt. Det bidrar till att öka graden av uppmärksamhet på bilar i omlopp.

Grannstödsbilen kan också få i uppdrag att kolla efter stulna cyklar och om det är nedskräpat.

Efter denna genomgång hos Polisen, åker chaufförerna till ett äldreboende. Där plockar de upp en eller ett par boende som anmält sig att de vill följa med på en tur genom Sollentuna.

– Detta är ett mycket uppskattat initiativ som bidrar till att höja livskvaliten hos många av våra äldre, säger Magnus Ramstrand, ordförande i Brottsförebyggande rådet.

Grannsamverkansbilen är ett samarbete mellan kommunen, ideella krafter och företagen.

– Vi har flera företag som gått in och sponsrat bilen, vilket är mycket glädjande, säger Anna-Karin Sundén som är brottsförebyggare i kommunen.

Kåre Wegersjö är brottsförebyggande polis och var även han med vid invigningen av bilen. Han understryker vikten av ett gott samarbete mellan Polisen och frivilliga och kommunen.

Kommunstyrelsens ordförande Douglas Lithborn och Vård-och omsorgsnämndens ordförande Björn Karlsson talade också vid invigningen.