• Nu snurrar Sollentunas vindkraftverk

Vindkraftverk. Foto: Pixabay (CC BY-SA)

Nu är Sollentunas vindkraftverk i Mora igång. Vindkraftverken ägs av Sollentuna kommun tillsammans med Sollentuna Energi AB och Sollentunahem AB och är ett led i kommunens arbete för en bättre miljö. Den egenproducerade elen ska täcka kommunens eget behov.

Sollentunas tre vindkraftverk är nu i drift. Tanken är att den egenproducerade elen från vindkraftverken ska gå till att täcka kommunens eget behov.

Magnus Ramstrand (KD). Foto: Michael Folmer– I kommunens miljöutskott har vi haft ett fokus på klimatfrågorna. Med denna investering i vindkraften tar vi ett stort steg fram i vår strävan efter att bli oberoende av fossila energikällor. Det känns bra att vi är överens om denna satsning över partigränserna, säger Magnus Ramstrand (KD), kommunalråd.

Vindkraftverken står i en vindkraftspark på Bösjövarden som ligger i den norra delen av Mora kommun. Bösjövardens högsta punkt ligger 688 meter över havet och har goda vindförhållanden med cirka 7,5 meter per sekund i medelvind på 100 meters höjd.

Fakta om vindkraftverk

Principen för vindkraft är enkel. Vinden sätter fart på rotorbladen, eller vingarna, som i sin tur driver en generator där el produceras och förs ut på elnätet. Den egenproducerade elen från vindkraftverken ska gå till att täcka kommunens eget behov.

De flesta vindkraftverk är mellan 85–110 meter höga. Ju högre verk desto mer effektiva på att producera energi. Varje vinge eller roterblad är cirka 50 meter långt. Roterbladen är svängbara och söker sig till den bästa vinden. Roterbladen rör sig med en hastighet på 300 kilometer i timmen. Ljudet från ett vindkraftverk kan färdas upp till 1 000 meter.