• ”Stärk medvetenheten om vår ideologi”

Marcus Jonsson, pressekreterare hos Maria Larsson, var inspiratören när Team Sollentuna samlades till upptakt inför höstens möten i nämnder och styrelser.

Marcus Jonsson gav flera exempel på hur Kristdemokraterna gör skillnad i svensk politik. Men att partiet gång på gång måste stärka den ideologiska medvetenheten så att medlemmarna stärks i sin identitet. Och att partiet blir tydligare i att beskriva framtidslandet Kristdemokraterna – vart vi är på väg.

Han citerade en valslogan som partiet har haft i tidigare val: Ingen hålls tillbaka, ingen lämnas kvar. Den meningen, menar han, sammanfattar mycket av kristdemokratisk politik.

Marcus Jonsson talade om social marknadsekonomi. Och vill undvika att tala om vänster-högerskalan.

– Kristdemokratin är inte statisk, utan kan samverka i flera olika konstellationer, sa han. Och nämnde flera områden där Kristdemokraterna ligger närmare traditionell vänstern, ex i att vara restriktiv i alkholfrågan, synen på bistånd och anhöriginvandringen. I andra frågor placeras kristdemokraterna mer åt höger i exempelvis synen på försvaret, avskaffande av företagens sjuklöneansvar och kärnkraften.

Han tog flera exempel på kristdemokratiskt styrda kommuner och ett landsting som haft kristdemokrater i den yttersta ledningen.

– Dessa kommuner har känntecknats av att man under kristdemokratisk ledning vänt underskott till överskott i ekonomin. Att man vänt den negativa trenden av utflyttningar och nedläggningar, till motsatsen. Vi kan vara stolta över vad kristdemokrater gjort i dessa kommuner. Och de ska vara en inspiration till andra kommuner.

Avslutningsvis utmanade han Team Sollentuna att var och en har ett ansvar att bidra till att vända utvecklingen för partiet.

– Man kan inte peka finger mot någon annan. En förändring och förnyelse börjar allltid med en själv, sa han och citerade en känd pionjär inom kristdemokratin.