• Systembolaget testar hemleverans i Sollentuna

I en kommentar till detta säger Magnus Ramstrand, gruppledare i Sollentuna följande:

– Vi kristdemokrater vill slå vakt om Systembolagets monopol men vi har samtidigt att hantera en verklighet som säger att det är tillåtet att privatimportera alkoholdrycker för eget bruk.

– En del av leverantörerna inom privatimporten respekterar inte åldersgränsen, de svenska skattebestämmelserna och inte heller begränsningsbestämmelserna när det gäller marknadsföring. Monopolets motståndare ser gärna att monopolet bryts upp genom en växande privatimport. Därför kan det vara intressant att ge Systembolaget möjlighet att testa hemleverans.

– Erfarenheterna från Norge som haft hemleverans i många år, ser inget samband mellan ökad alkoholkonsumtion och hemleverans. Försöksverksamheten i Sverige kommer att ge oss kunskap om detta även gäller hos oss. När vi sedan vet utfallet av testet kan vi ta ställning till om det är klokt att permanenta hemleverans som en del av Systembolagets service.