• 10. Ett hederligare Solna – med en fast värdegrund

En röst på Kristdemokraterna är en röst för ett hederligare Solna – ett Solna med ordning och reda, där människor vill göra rätt för sig, där man lyssnar på varandra och behandlar andra med öppenhet, tolerans och respekt. Solna ska genomsyras av den människosyn och etik som förvaltats av den kristna- och västerländska idétraditionen.

I ett hederligt Solna tar politiken långsiktigt ekonomiskt ansvar. Vår ekonomi är god men eftersom Solna vuxit behövs höjda resultatmål för framtida investeringar. Kristdemokraterna är beredda att ta ansvar för det. Vissa politiker har en olycklig förmåga att spendera skattepengar utan att ta långsiktigt ansvar och andra tycks endast eftersträva låg skatt och låga kostnader. Ett viktigt mål är låg skatt, men vi vi sätter kvalitet i stadens verksamhet främst. Den låga skatten ska nås genom pengar på rätt saker, inte genom försämrad kvalitet i välfärden. Medan andra vill se låga kostnader vill Kristdemokraterna se kostnadseffektivitet. Vi ger rätt balans i Alliansen.

Kristdemokraterna arbetar också för förbättrad medborgardialog och för att Solna bättre ska leva upp till sin service- och informationsskyldighet. Bemötande och tillgänglighet är prioriterade områden att förbättra och bemötandet ska vara öppet, ödmjukt, trevligt och tillmötesgående. Mot bakgrund av det har vi tagit initiativ till en stadsgemensam medborgarservice.

Vi vill ge solnaborna möjlighet att lägga medborgarförslag till kommunfullmäktige och politiken ska erbjuda medborgarna insyn och information om stadens verksamhet. Vi välkomnar därför webbsända sammanträden i kommunfullmäktige och vi ser gärna fler politiska debatter och diskussioner mellan partierna under mandatperioderna.

Det är av största prioritet att hålla ordning i stadens förvaltningsorganisation. Bristande kreditkontroll av bolag, godkännande av fakturor på material som aldrig levererats, betalda fakturor med ofullständiga underlag och olagliga upphandlingar är oacceptabelt och inget som Solna ska få förknippas med. Rutiner och samverkan med en aktör som Skatteverket måste finnas på plats för att säkerställa att upphandling och avtalsuppföljning fungerar. Vi kommer aldrig kunna lova att varje tjänsteman eller politiker i Solna i varje situation kommer att agera rätt och riktigt. Vi är alla ofullkomliga. Kristdemokraterna i Solna lovar dock att noga följa upp varje missförhållande som kommer till vår kännedom. Det behövs mer av etik och raka rör och det behövs en stark röst för att upprätthålla ordning och reda i kommunens verksamhet. Kristdemokraterna vill fortsätta att vara den rösten. Vi arbetar för ett hederligare Solna.

Kristdemokraterna i Solna arbetar för:

• En fast värdegrund – Solna ska genomsyras av den människosyn, som förvaltats av kristen och västerländsk idétraditon, som bl.a. handlar om alla människors lika värde.
    • Ekonomiskt ansvar – höjda resultatmål för framtida investeringar, kostnadseffektivitet, prioritera kärnverksamheten och lägg pengarna på rätt saker.
    • Medborgardialog – gemensam medborgarservice, bättre bemötande och insatser för att säkerställa att kommunen lever upp till sin service- och informationsskyldighet.
    • Öppenhet och insyn – fortsatt webbsända fullmäktigesammanträden, fler debatter mellan partierna och fler samtal med medborgare, också mellan valåren.
    • Ordning och reda i förvaltningen – rutiner och samverkan med externa aktörer för att säkerställa korrekt upphandling och avtalsuppföljning.

Familjens röst – för frihet och socialt ansvar

Kap 1. Starkare familjer – valfrihet och låg skatt

Kap 2. Mindre barngrupper i förskolan – mer tid för barnen