KD välkomnar folkpartiets omsvängning om Råstasjön

”Vi välkomnar liberalernas omsvängning i frågan om Råstasjön, även om deras agerande vittnar om att den folkpartistiska förvirrningen är total. Det viktiga nu är att stoppa detaljplanen och att bevara Råstasjöns naturområde i Solna”, säger Malin Appelgren, kristdemokraternas kommunalråd i Solna.

Kristdemokraterna välkomnar Folkpartiets omsvängning i frågan om den detaljplan som föreslår omfattande byggnation vid Råstasjöns naturområde. Folkpartiet med stadsbyggnadsnämndens ordförande, Anders Ekegren, i spetsen är de som drivit fram planen för den omfattande byggnationen. Därefter har man opinionsbildat och drivit kampanj emot sitt eget förslag. Så sent som igår föreslog Folkpartiet även att Råstasjön ska göras till naturreservat.

– Vi välkomnar liberalernas omsvängning i frågan om Råstasjön även om deras agerande vittnar om att den folkpartistiska förvirrningen är total. Det viktiga nu är att stoppa detaljplanen och att bevara Råstasjöns naturområde i Solna, säger Malin Appelgren, kristdemokraternas kommunalråd i Solna.

-Kristdemokraterna i Solna har i sina valprogram en historia av att vilja bevara området kring Råstasjön och vi tycker inte att det här planförslaget är bra. Det innebär en alltför hård exploatering. Solna kan inte endast bygga för nya invånare, vi måste också ta hänsyn till de som redan bor här, fortsätter Malin Appelgren.

– Kristdemokraterna fortsätter gärna att bygga många nya bostäder i Solna för att ta ansvar för bostadssituationen och tillväxt i storstadsregionen, men solnaborna förtjänar samtidigt trivsamma grönområden. Vi oroar oss över att en omfattande exploatering av Råstasjön ska leda till att naturvärdena kring sjön minskar, liksom glädjen hos de solnabor som idag vistas i området. Kristdemokraterna säger därför nej till den föreslagna detaljplanen, avslutar Malin Appelgren.

För mer information:

Malin Appelgren (KD), Kommunalråd i Solna stad

0736609431, malin.appelgren@kristdemokraterna.se

Christian Carlsson (KD), Politisk sekreterare i Solna Stad

08 734 25 26, christian.carlsson@kristdemokraterna.se

Förändrad pendeltågstrafik ska inte drabba solnabor

Så skapas verklig valfrihet i äldreomsorgen

Sommar betyder fler vardagsbrott

Glad sommar!

Vilka av Solnas välfärdsutförare vill V stänga?

Inför avdragsgillt bostadssparande

Tryggare stadsmiljö med hjälp av solnaborna

Marita Ulvskogs inbjudan till Europadagen bör dras tillbaka

S Bortser från FN:s mänskliga rättigheter