Sommar betyder fler vardagsbrott

Organiserade stöldligor genomför räder i Sverige, inte minst under sommaren då många åker på semester. Omvänt drabbas sommarstugor under hösten, när många ägare är på plats endast under helgerna.

Bostadsinbrott är en kränkning av det många håller högt: sitt eget hem. Det är där du ska kunna känna dig som tryggast. Men alldeles för länge har bostadsinbrott prioriterats ner av polisen, som en direkt konsekvens av de låga straffen.

Regeringen har infört en ny brottskategori i Sverige – inbrottsstöld. Detta gör man alldeles för sent och först efter lång tids påtryckningar från Kristdemokraterna och Alliansen. Vi tillkännagav för regeringen att de skulle införa ett sådant brott med minimistraff på ett års fängelse. Först nu – två år senare – väljer man att agera. Det är för lite och för sent. Vi arbetar vidare för att också brottet systematiska stölder ska införas i svensk lag och att straffrabatten ska tas bort för den typen av brott. Sker inte detta kommer stöldligor fortsätta kunna härja utan att de straffas tillräckligt hårt.

Inget brott är för litet för att strunta i. Alla som åker på semester ska kunna komma tillbaka till ett hem som inte haft inbrott. Stöldligorna måste stoppas.

Samuel Klippfalk (KD)
Ordförande i Trygghetsrådet

Publicerad i Vi i Solna.

Trafikverket måste leverera!