Nytt seniorboende i Bergshamra

För att möta den ökande efterfrågan på bostäder för äldre planerar Solna stad för ett nytt seniorboende i Bergshamra.

Solna stad har under året utrett möjligheten för etablering av ett seniorboende i Bergshamra. Ett seniorboende är ett vanligt boende som endast riktar sig till seniorer, en populär boendeform som ofta efterfrågas.

Fastigheten Skogskarlen 3 som ligger i sydvästra Bergshamra har pekats ut som ett bra alternativ och fastighetsägaren Magnolia Bostad har visat intresse för att omvandla fastigheten till ett seniorboende med omkring 100 lägenheter.

– Seniorboenden och trygghetsboenden är något vi kristdemokrater arbetar hårt för. Det ska vara tryggt att bli äldre och då lämpar sig ofta dessa boendeformer bra. Det är väldigt roligt att kunna etablera ett seniorboende med 100 lägenheter i ett så fint läge, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande i omvårdnadsnämnden.

– Jag är stolt över att äldre bergshamrabor kommer att ha möjlighet att välja på fyra boendeformer, hemma, trygghets-, senior- eller vård- och omsorgsboende, säger Göran Thingwall, vice ordförande i Bergshamrapartiet.

Seniorboendet är tänkt att komplettera det trygghetsboende som Signalisten planerar att bygga i Bergshamra centrum.

Planerna med att seniorboendets etablering i Bergshamra fortsätter 2018.

Cykelprojektet för Solnas äldre utökas

Anhörigföreningen i Solna får KD Solnas vitsippspris 2018

KD Solna motsätter sig beslutet att undanta kyrkliga verksamheters rätt till stöd

Större hänsyn till hög ålder vid bedömning av plats på äldreboende

Grannstödsbil kan snart rulla i Solna

KD Solna söker medarbetare till valrörelsen!

Solna stad tar krafttag mot hedersrelaterat våld och förtryck – strategin behandlas ikväll

Ökad valfrihet i Solnas omsorg

Låt kommunerna ta över ansvaret för hemsjukvården

Beklagligt med avbrutna samtal om hemsjukvård