Kameraövervakning för en tryggare stadsmiljö

Alliansen i Solna har tagit initiativ för att skapa en tryggare stadsmiljö vid Friends Arena och Mall of Scandinavia. Tillsammans med polisen och företagen i Arenastaden kommer Solna stad att ansöka om tillåtelse för kameraövervakning vid Stjärntorget och andra platser i området. Målsättningen är att också kunna sätta upp kameraövervakning i andra områden som staden och poliser finner är angelägna att övervaka.

Alliansen i Solna arbetar för att Solna ska vara en trygg plats för alla. I årets budget satsas 10 miljoner kronor på fortsatta trygghetsåtgärder i staden. Tillsammans med andra genomförda trygghetsåtgärder som bättre belysning, mer fotpatrullerande poliser och tryggare utemiljöer kommer kameraövervakning att vara ett effektivt verktyg för att skapa en tryggare och säkrare stad.

– Kameraövervakning avskräcker en del kriminella, samtidigt som det är enklare att sätta dit brottslingar när gärningen finns på film. Det är en viktig satsning för ökad trygghet i Solna, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande i trygghetsrådet.

Kristdemokraterna överger skip-stop

Solna stad förenklar för volontärer

Den problematiska doftsättningen i Solna centrum upphör

Nytt seniorboende i Bergshamra