Äntligen ett trygghetsboende i Huvudsta

Det första spadtaget är äntligen taget för det nya trygghetsboendet i Huvudsta.

Det nya trygghetsboendet Palsternackan i Huvudsta – som kommer att byggas i trä – kommer att bestå av 77 lägenheter och planeras att vara klart till hösten 2019. I bottenvåningen kommer det att finnas tillgång till gemenskapslokaler för de boende.

Trygghetsboendet kommer att ligga i ett naturskönt område i närheten av Ulvsundasjön, alldeles intill Skoga vård- och omsorgsboende.

– Med det nya trygghetsboendet i Huvudsta ökar vi valfriheten för Solnas äldre invånare. Kristdemokraterna i Solna har arbetat för ett nytt trygghetsboende i över tio års tid. Det känns därför väldigt bra att vi nu tagit det första spadtaget till ett mycket efterlängtat boendealternativ med tillgång till både natursköna områden och gemensamhetsutrymmen som ger möjlighet för de boende att själva skapa sociala aktiviteter, säger Samuel Klippfalk (KD), omvårdnadsnämndens ordförande i Solna stad.

Ett trygghetsboende är ett bra alternativ för äldre som är för friska för att bo på äldreboende, men som gärna vill ha ökad trygghet och en större social samvaro än vad de kan få i sitt nuvarande hem. I ett trygghetsboende finns också möjlighet att få tillgång till insatser från hemtjänsten.

Ökad valfrihet i Solnas omsorg

Låt kommunerna ta över ansvaret för hemsjukvården

Beklagligt med avbrutna samtal om hemsjukvård

Förtur till trygghetsboende för Solnas äldsta invånare