Ny skola i Huvudsta

Nu är det Huvudstas tur efter att både Hagalund och Järvastaden fått nya skolor samt att beslut om ny skola i centrala Råsunda har fattats. Skolan kommer att byggas vid Huvudstas gamla bensinmack, nordväst om Tallbackaskolan och ha plats för 700–900 elever från förskoleklass till årskurs 9. Den planeras stå klar 2021.

– Nu är det Huvudstas tur att få en ny modern skola som möter kraven från framtidens undervisning. Det är fjärde skolan som Alliansen öppnar eller beslutar om i Solna denna mandatperiod och viktigt för en fortsatt växande och attraktiv stad, säger Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Det här är fjärde skolan som vi sjösätter denna mandatperiod och det gör mig stolt. Jag vill att det ska synas att vi satsar på skolan i Solna, säger Marianne Damström Gereben (L), vice ordf. kommunstyrelsen.

– Vi tar ansvar för ett växande Solna och nu behövs det en ny skola i Huvudsta. Jag är särskilt glad över att lokalerna ska möjliggöra fysisk aktivitet i skolan varje dag. Det är viktigt för elevernas hälsa, förbättrar koncentrationsförmågan och höjer på sikt också kunskapsresultaten, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd.

Skolan kommer inrymma en fullstor sporthall, ett tillagningskök och lokaler för fritidsverksamhet. Kommunstyrelsen förväntas fatta beslut om inriktningen för den nya skolan 19 februari och därefter ge planuppdrag till byggnadsnämnden.

Äntligen ett trygghetsboende i Huvudsta

Förstärkt kameraövervakning på Karolinska Institutet

Omvårdnadsnämnden i Solna upphandlar äldreboende och dagverksamhet

Kristdemokraterna överger skip-stop