• 5. Bostäder och infrastruktur – en levande stad

Solna är en mycket snabbt växande stad och det är positivt. Många vill bosätta sig hos oss för att arbeta, studera, bilda familj och på så vis forma sin framtid. Det medför dock utmaningar. Bostadsbristen och trångboddheten i Stockholmsregionen är välkänd.

Kristdemokraterna i Solna är stolta över att vår stad tagit sin del av ansvaret och vad gäller bostadsbyggande har vi legat i topp i länet under senare år. På lite mer än tio år har Solnas befolkning vuxit med 25 procent till över 70 000 och vi kan stoltsera med flest studentbostäder per invånare i stockholmsregionen. Fler bostäder är dessutom på gång i och med framväxten av Arenastaden och Hagastaden.

Vi tänker fortsätta att ta ansvar för bostadssituationen och tillväxten i regionen, men Solna kan inte endast bygga för framtida invånare. Vi måste också bygga smart, snyggt och med hänsyn till människor som redan bor här. Kristdemokraterna förespråkar blandade boendeformer och vi anser att Solna på ett bättre sätt måste ta ansvar för underhåll och energieffektivisering av befintliga fastigheter – det handlar om att skapa en trevligare stad och om att ta långsiktigt socialt- och ekonomiskt ansvar.

Staden måste utvecklas strategiskt så att vi formar en levande stad. För att åstadkomma det vill vi se fler bostadskvarter med blomstrande innergårdar, öppna gator med butiker och samhälls-service samt färre punkthus. Detta skulle öka stadskänslan i de områden i Solna som ska bebyggas. Vi arbetar också för att säkerställa solnabornas närhet till stadens parker och trivsamma grönområden. Det behövs parker och grönområden för barn- och unga att leka i och gott om parkbänkar för stadens äldre som vill njuta av naturen eller vila sina ben.

Solnas medborgare ska ha tillgång till goda kommunikationer. Staden har idag relativt goda kommunikationer med bussar, tunnelbana och pendeltåg och förlängningen av tvärbanan till Solna station innebar ett stort lyft. Situationen förbättras ytterligare i och med utbyggnaden av tunnelbanan från Odenplan via Hagastaden till Arenastaden. Infrastrukturen måste hänga med i stadens övriga utveckling. Solnas snabba tillväxt har dock inneburit påfrestningar för solnaborna. Många upplever trängsel på vägarna och i kollektivtrafiken och stadens plan för cykel- och gångbanor behöver utvecklas.

Kristdemokraterna och Alliansen i Solna för en ständig dialog med regeringen, länsstyrelsen, vägverket och landstinget om hur regionens infrastruktur ska utvecklas. Den planerade utbyggnaden av tunnelbanan till Arenastaden innebär en stor seger för oss och den är ett resultat av denna dialog. Utöver utbyggnaden betraktar vi Huvudstaleden i tunnel och en överdäckning av Bergshamraleden som stadens strategiskt mest angelägna infrastrukturprojekt. Vi är medvetna om att det är resurskrävande infrastruktursatsningar som kräver samverkan, men vi menar ändå att projekten är av avgörande betydelse för stadens och regionens framtida utveckling. Vi fortsätter att arbeta för dess förverkligande.

Kristdemokraterna i Solna arbetar för:

• En levande stad – bostadskvarter med blomstrande innergårdar, öppna gator, blandade boendeformer och närhet till parker och trivsamma grönområden.
    • Bättre underhåll av befintliga fastigheter – långsiktigt ekonomiskt ansvar.
    • T-bana till Arenastaden – infrastrukturen måste hänga med i stadens övriga utveckling.
    • Huvudstaleden i tunnel – bort med köerna, bort med bullret, bättre framkomlighet.
    • Utveckla planen för cykel- och gångbanor – för snabba, säkra och miljömässiga transporter samt en bättre stadsmiljö.

Familjens röst – för frihet och socialt ansvar

Kap 1. Starkare familjer – valfrihet och låg skatt

Kap 2. Mindre barngrupper i förskolan – mer tid för barnen