• Allan Klingström in memorian

Allan Klingström, docent och f d kommunalråd för Kristdemokraterna i Solna, har avlidit i en ålder av 84 år. Våra tankar går nu närmast till hustrun Eva och döttrarna, skriver Iris och Bernt Olsson samt Francoise och Erling Medefjord.

Allan Klingström, docent och f.d. kommunalråd för kristdemokraterna i Solna, har avlidit i en ålder av 84 år. Han var född âr 1931. Allan var starkt engagerad i många samhällsfrågor. En devis som Allan ofta framförde var att alla borde göra en «värnplikt» i det demokratiska samhället. I slutet av 80-talet var det dags för Allan att själv följa denna övertygelse. Det kristdemokratiska partiet och lokalavdelningen i Solna saknade vid denna tid representation i fullmäktige. En tid efter Allans inträde i lokalavdelningen blev han tillsammans med Robert Pellén dess första fullmäktigeledamöter. Han var kunnig, påläst och debattglad. Efter Kristdemokraternas succéval 1998 blev Allan kommunalråd för miljöfrågor i Solna stad.

För oss var Allan inte bara politiker. Vi fick också uppleva honom som en god vän. Han hade ett stort hjärta för människor som behövde hans hjälp. När motgångarna kom hände det att han blev ”butter och inåtvänd” som han själv sa. Han tog dock nya tag och plötsligt kunde vi skratta tillsammans och arbeta vidare. Under senare år märkte vi att hans krafter började sina. Så kom slutet och tomheten

Vi är många som tänker på Allan hur han slet i kommunfullmäktige, i olika kommunala organ, i hemmet och i och runt fritidshuset pâ Tynningö utanför Vaxholm.

Våra tankar går nu närmast till hustrun Eva, döttrarna Susanne och Annika med familjer.

En stor kristdemokrat har gått ur tiden. Frid över hans minne.

Iris och Bernt Olsson, Françoise och Erling Medefjord

Allan Klingström