• Bästa företagsklimatet ska bli ännu bättre

Solna har landets bästa företagsklimat enligt Svenskt näringsliv. Solna har placerats i topp under de senaste sju åren och det är ett fantastiskt fint betyg. Bästa sättet att skapa fler jobb är nämligen ett företagsklimat där människors idéer, kreativitet och entreprenörskap får blomstra. Bästa företagsklimatet ska dock bli ännu bättre, skriver Anna Maria Johansson (KD).

Solna har landets bästa företagsklimat enligt Svenskt näringsliv. Solna har placerats i topp under de senaste sju åren och det är ett fantastiskt fint betyg. Bästa sättet att skapa fler jobb är nämligen ett företagsklimat där människors idéer, kreativitet och entreprenörskap får blomstra. Jobb och företagande är grunden för såväl välfärden som stadens fortsatta utveckling och därför är vi stolta över det omfattande samarbete och de kontaktytor som finns mellan Solna stad och företagarna i kommunen. Jobbskapande ”Solnamodellen” och Solnas sommarjobbssatsning är bara två exempel på det nära samarbete som finns mellan kommunen och det lokala näringslivet idag.

Om Kristdemokraterna får bestämma efter valet kommer vi att arbeta för att det bästa företagsklimat ska bli ännu bättre. Solna har idag tjänstegarantier för att förtydliga kommunens service gentemot företagen liksom utmaningsrätt, vilket innebär att staden också låter företag utföra och utveckla välfärden. Vi har företagsrådgivning och företagslots. Det är jättebra, men det finns mer att göra för att säkerställa att bästa företagsklimatet också blir ännu bättre.

Vi behöver förenkla och förtydliga rutinerna för upphandling ytterligare så att även mindre företag kan konkurrera och Solna bör kännetecknas av ännu snabbare handläggning vid tillståndshantering av ansökan om bygglov och serveringstillstånd. Det ska dessutom finnas ett ”Solna advisory board” för regelbunden samverkan med näringslivet om hur vi kan skapa ett bättre företagsklimat och hur stadens fortsatta utveckling ska se ut. Samverkansdiskussionerna bör dessutom bedrivas i geografiska kluster så att varje företagsområde ges utrymme och potentialen och kraften som finns i hela Solna tas tillvara på bästa tänkbara sätt.

Kristdemokraterna fokus inför höstens val är att skapa förutsättningar för starkare familjer och bästa tänkbara uppväxtvillkor för Solnas barn och unga. För att lyckas med det måste vi se till att arbetet för fler jobb och mer företagande fortsätter. Bästa företagsklimatet ska bli ännu bättre!

Anna-Maria Johansson (KD), Kompetensnämnden, Solna stad

Läs mer om Kristdemokraterna i Solnas politik för: Jobb och företagande