• Bästa träningen är den som blir av

Som ordförande för omvårdnadsnämnden skriver Samuel Klippfalk (kd) regelbundet krönikor i tidningen ”Äldre i Solna”. I det senaste numret skrev han om motion och Solna stads hälsoprojekt.

Nytt år och välbesökta lokaler i gymmet, allt för att uppfylla nyårslöften om mer regelbunden träning och motion. Luttrade branschkännare vet att ”framåt våren ebbar det ut” – resultaten kom inte så snabbt som förväntat och målen var i många fall för höga att nå på alltför kort tid.

Motion är ett brett ämne som rymmer många former, allt från den schemalagda motionen på gymmet eller i löparspåret till vardagsmotion när man väljer att ta trappan istället för hissen. Det viktiga är att hitta en motionsform som man själv är bekväm med och som man tycker är rolig, då är chansens större att man fortsätter motionera. Men varför allt det här tjatet om motion? Ja, dels för att man mår bättre och kan addera fler friska år till sitt liv, och dels för att man lever längre; några timmars träning varje vecka kan förlänga livet med upp till fyra år. Och det är aldrig försent att börja – i år är sjunde året i rad som Solna har hälsoprojekt för seniorer där staden samverkar med olika friskvårdsanläggningar. Studenter från Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm gör sin praktik i Solna och handleder grupper av seniorer på de olika anläggningarna. Närmare 200 platser finns runtom i Solna och projektet har tidigare år varit mycket uppskattat av såväl de äldre som studenterna.

För de äldre som inte vill motionera på gym finns även varierande aktiviteter inom ramen för stadens seniorträffar. Allt från sittgymnastik till mer fartfyllda pass. Jag deltog själv i ett av de mer fartfyllda passen på Huvudsta seniorträff och fick träningsverk i muskler som oftast inte gör sig påminda. Mitt deltagande väckte muntra miner och kommentarer om min ålder, då ju åldersgränsen är 65 år – men som tur var fick jag fick dispens för besöket. Det fina med dessa aktiviteter är att man som deltagare själv i hög utsträckning kan bestämma motståndet och att flera av övningarna är inriktade på att träna balansen, något som minskar risken för fallolyckor.

Det viktigaste är som sagt var att hitta en form av motion som passar för en själv och att inte gå ut för hårt i början. Både muskler och leder behöver vänja sig vid den nya belastningen. Om varken gym eller cirkelträning lockar finns alternativet att promenera tillsammans med andra seniorer inom någon av seniorträffarnas verksamheter. Den gamla klyschan om att den ”bästa träningen är den som blir av” stämmer. Varför inte börja idag, om det så bara är en promenad runt kvarteret?

Samuel Klippfalk, Ordförande i omvårdnadsnämnden