• Bättre lärare, också i Solna

Det behövs bättre lärare också i Solna. Kristdemokraterna och Alliansen i Solna satsar 2 miljoner kronor extra på högre lärarlöner i budgeten för 2014.

Sverige ska vara världens bästa land att växa upp i, och Solna en av de bästa städerna. För att barn och unga ska få en bra start i livet måste skolan vara bra. Därför är det oroväckande att se hur utbildningsnivån i landet sjunkit under lång tid.

De senaste resultaten från den internationella kunskapsmätningen PISA visade åter igen på den svenska skolans misslyckanden. Svenska skolelevers kunskapsnivå i matematik, naturvetenskap och läsförståelse fortsätter att sjunka i både absoluta tal och i förhållande till övriga länder i mätningen. Det här är oacceptabelt.

Regeringen har genomfört flera reformer för att komma till rätta med skolans brister, men det krävs fortfarande förändring och vi kristdemokrater vill göra mer. Solnas skolor ska förmedla goda värderingar, sätta kunskap i fokus och präglas av ordning och reda i klassrummet.

Vi menar att det viktigaste för att åstadkomma en skola med kunskap i fokus är bra lärare. Skolans vuxna måste få vara auktoriteter, som kan leda med fast hand och varmt hjärta. Det behövs lärare som både klarar att leda och inspirera till kunskap samt hålla ordning i klassrummet. Solnas lärare behöver därför utbildas mer i ledarskap och konflikthantering.

Regeringen satsar nu medel på så kallade förstalärare. Det innebär att lärare med erkänt god pedagogisk förmåga får höjd lön och möjlighet att arbeta liten del av tiden som inspiratör för andra lärare och på så vis bidra till bättre undervisning. Vi kristdemokrater inser att det behövs bättre lärare också i Solna och satsar därför, 2 miljoner kronor, på högre lärarlöner i Solnas budget för 2014.

Malin Appelgren (KD), Kommunalråd, Solna stad