• Bekämpa bostadsinbrotten i Solna med grannsamverkan

Kristdemokraterna vill ta krafttag mot vardagsbrotten och skärpa straffen för inbrott. Det är positivt, men det finns också åtgärder som vi i Solna kan vidta för att minska risken för inbrott. Ett effektivt sätt är grannsamverkan, skriver Samuel Klippfalk (kd), ordförande för Trygghetsrådet.

I Mitt i Solna den 18 augusti stod att läsa att rekordmånga hushåll i Solna och Sundbyberg drabbades av inbrott under juli månad. Särskilt drabbades områden som Hagalund, Huvudsta och Råsunda. Med tanke på dels att bostadsinbrott är ett av de brott som flest människor oroar sig för och dels den integritetskränkning ett bostadsinbrott innebär, är det lätt att känna ilska och upprördhet över dessa allvarliga kränkningar.

Ingen ska behöva uppleva den rädsla för upprepade inbrott och den otrygghet i hemmet som många brottsoffer känner efter att ha blivit utsatt för ett inbrott i bostaden. Under förra året anmäldes dock dessvärre omkring 22 400 bostadsinbrott i Sverige, vilket motsvarade en ökning med sex procent jämfört med året innan.

Kristdemokraterna i riksdagen vill ta krafttag mot de så kallade vardagsbrotten och skärpa straffen för inbrott och det är positivt. Man vill införa en ny brottsrubricering, inbrottsstöld, med en högre straffskala än den som gäller för grov stöld därför att straffen måste stå i bättre proportion till de kränkningar som bostadsinbrotten innebär för brottsoffret.

När vi nu går mot höst och årets mörkaste månader så närmar vi oss dessvärre inbrottstjuvarnas högsäsong men det finns åtgärder som vi i Solna kan vidta för att minska risken för inbrott. Ett effektivt sätt att förebygga bostadsinbrott är grannsamverkan, att vi solnabor hjälps åt att hålla uppsikt över varandras bostäder och närområdet. Forskning visar att metoden minskar brottsligheten i området samtidigt som det ökar tryggheten hos de boende. Som ordförande för Trygghetsrådet i Solna vill jag därför uppmana till detta. Tillsammans gör vi Solna tryggare.

Samuel Klippfalk (kd)

Ordförande för Trygghetsrådet i Solna