• Bergshamraskolan

Igår diskuterades skolpolitik i Bergshamra mellan Solnas politiska partier. Bergshamraskolan stod i centrum för diskussionen och Kristdemokraterna i Solna representerades av vår ledamot i Barn- och utbildningsnämnden, Madeleine Lidman.

Det har förekommit många diskussioner om Bergshamraskolan på sistone. Engagerade föräldrar har oroats över att skolan under lång tid gått med underskott samtidigt som man upplever det som ett problem att vissa elever i Bergshamra väljer andra skolor. Nedan presenteras Kristdemokraternas syn på de diskussioner som har varit och som pågår.

Skolans ekonomi

Bergshamraskolan är en skola som under flera år gått med underskott och det är en utveckling som givetvis måste brytas. Orsakerna till varför skolan gått med underskott kan vara flera. Vissa nämner alltför stora lokaler, andra nämner matkostnader som långt överstiger andra skolors och en tredje nämner ytterligare någon orsak. Oavsett så blir det i första hand den nya skolledningens ansvar att titta på detta när man tillträder. Vi kristdemokrater har flera gånger varit i kontakt med den tillförordnade rektorn och vi har besökt skolan för att skaffa oss en bra bild av situationen på skolan. Redan nu har den tillförordnade rektorn flera idéer till förbättrande åtgärder vilket bådar gott för framtiden. Det vi i kommunen kan göra i avvaktan på den nya skolledningen är att undersöka varför så många skolor går med underskott medan andra klarar sig utmärkt.  Den typen av undersökningar tycker vi kristdemokrater att Utbildningsförvaltningen borde kunna tillhandahålla.

Lokalfrågan

Om den nya skolledningen på Bergshamraskolan kommer fram till att lokalerna måste anpassas och behöver stöd av kommunen i en sådan process är det rimligt att Utbildningsförvaltningen och Stadsbyggnadsförvaltningen bistår skolan med att se över hur skolans lokaler kan minska. Initiativet måste dock komma från skolan själv.

Det fria skolvalet

Vissa oroar sig över att elever som bor i Bergshamra väljer andra skolor än Bergshamraskolan och att det leder till sviktande elevunderlag. Det fria skolvalet är dock bra. Det är viktigt att elever får möjlighet att välja en skola där de får möjlighet att komma till sin rätt. Alla barn är olika och därför är det viktigt att vi kan erbjuda valfrihet. Det som vi kommunen kan bli bättre på är dock att undersöka varför elever väljer andra skolor men också varför de väljer våra skolor. Detta för att möta den efterfrågan som finns bland föräldrar och elever men också för att kunna betona och fortsätta utveckla de konkurrensfördelar som våra egna skolor har. Självklart är det vår ambition att våra kommunala skolor ska vara konkurrenskraftiga. Det fria skolvalet ska handla om att elever och föräldrar vill välja TILL en skola som de tycker passar dem bra, det ska inte vara så att orsaken är att man vill välja sig FRÅN Solnas skolor.

Bergshamraskolans konkurrensfördelar

Det viktigaste med skolpolitiken i Solna för oss kristdemokrater är att kunskapen får stå i centrum. Något alldeles avgörande för kunskapsinlärningen och att eleverna ska kunna ta tillvara på de möjligheter som erbjuds i skolan är att det råder ordning och reda och att eleverna känner sig trygga.  Vad vi kan förstå så ligger Bergshamraskolan långt framme när det gäller just detta. Skolan har duktiga lärare, det råder ordning och reda och det går trevliga barn med engagerade föräldrar på skolan. Det här ger goda förutsättningar för framtiden och är konkurrensfördelar för skolan som bör lyftas fram mer i debatten.