• Besök vid Solnas samtliga äldreboenden

Kristdemokraterna i Solnas kommunalråd Samuel Klippfalk hade endast varit kommunalråd ett par månader då han besökt samtliga Solnas äldreboenden och några av Solnas 27 hemtjänstutförare. Här berättar Samuel om verksamhetsbesöken i Solnas äldreomsorg.

Ett par månader in i uppdraget som ordförande för omvårdnadsnämnden har jag besökt Solnas samtliga nio äldreboenden, och några av Solnas 27 hemtjänstutförare. Det första jag slogs av var att personalen gör ett fantastiskt arbete där de verkligen engagerar sig i de äldre – såväl i hemtjänsten som på boendena. Jag reflekterade sedan över hur svårt det skulle vara att överhuvudtaget kunna bedriva verksamheten utan de invandrare som kommit till Sverige, i många av arbetsgrupperna var majoriteten personer födda utanför Sverige. Det handlar ofta om personer som flytt hals över huvud från konflikter som de aldrig bett om att vara en del av. För de av er som har en farmor, farfar, mormor eller morfar på något av Sveriges äldreboenden är nog bilden av personalstyrkan bekant. Något att tänka på när vissa partier börjar agitera i dessa frågor.

Att få följa med hemtjänsten till äldre solnabor är ett privilegium, man vet aldrig säkert vad som väntar bakom dörren. Man vet bara att det är en brokig skara levnadsöden som folk har att berätta. En del är intresserade av att berätta och vill kanske prata politik, andra vill zappa vidare på tevens fjärrkontroll. Folk är olika, och har också olika insatser. Det är allt från morgondusch, frukost, städning och handling till middag, matdistribution och apoteksärenden. Hemtjänstpersonalen är medborgares ben och händer när de inte själva orkar eller kan, men de är också medmänniskor som bryr sig om. Personalen kan få arbeta promenerandes, cyklandes eller bilburna beroende på den aktuella dagens schema, som ofta snabbt kan få pusslas om. Vid mina besök i hemtjänsten har jag såväl promenerat som cyklat mellan besöken. Jag tror mycket på cykeln som transportmedel, det är snabbt, miljövänligt och smidigt, och så får man motion på köpet.

I Solnas hemtjänst har vi Lagen Om Valfrihet (LOV), vilket innebär att alla som lever upp till de av kommunen i förväg ställda kraven och accepterar den av kommunen fastställda ersättningen får erbjuda sina hemtjänstinsatser till kommunens äldre. Tack vare detta har företag startats som inriktar sig på att erbjuda hemtjänst till de äldre i Solna på andra språk än svenska, till exempel finska, grekiska, polska, serbiska, bosniska, assyriska/syrianska, turkiska, spanska, persiska, arabiska, sorani, kurmanci, felli, engelska, rumänska… Ni förstår poängen, detta är ett urval av de språk som hemtjänstpersonalen talar hos de olika utförarna. Med LOV har det blivit lättare att tillgodose äldres behov att få omsorgen utförd av någon som talar det egna modersmålet och vi kristdemokrater är övertygade om att valfriheten innebär en ökad känsla av trygghet för den som är i behov av stadens omsorg. Vid ett eventuellt maktskifte i Solna är valfrihetssystemet återigen hotat – vänsterpolitiker vill rigga system för systemens skull och inte med medborgaren i centrum.

I Solna har vi profilerade äldreboenden, något jag är stolt över. Ett urval av de profiler vi har i Solna är konst och hantverk, mat och måltider, natur och trädgård, djur. Jag var och besökte boendet med djurprofil där det är möjligt att till exempel ta med sin katt eller hund till äldreboendet. Den aktuella dagen hade de besök av en vårdhäst, som gick omkring i vardagsrummet till de boendes stora förtjusning. En av de boende mådde så pass dåligt den aktuella dagen att de inte kunde delta, så personalen frågade om den äldre ville ha besök av hästen på sitt rum. De fick ett lakoniskt ”jaja, ta in hästen då” som svar. Den boende trodde helt enkelt inte på att de hade en häst som var ute och vandrade i korridoren men det var stora ögon och en glad min när hästen äntrade rummet.

Flera av de anställda såväl inom hemtjänsten som i äldreboenden har valt att gå omvårdnadslyftet som Solna stad anordnat. Det är en utbildningssatsning med syfte att stärka kompetensen inom äldreomsorgen och funktionshindersområdet. Personalen har fått chans att få sin kompetens på pränt och kunnat gå från att titulera sig vårdbiträde till undersköterska. Oftast har det också inneburit ett välkommet påslag på lönen. Alliansens och Kristdemokraternas politik gör skillnad till det bättre för vanliga människor – för såväl Solnas äldre som för personalen i äldreomsorgen. Jag är stolt över det men vill mer. Därför hoppas jag få väljarnas förtroende att fortsätta utveckla Solnas äldreomsorg efter valet den 14 september

Samuel Klippfalk (kd)

Kommunalråd i Solna och ordförande i omvårdnadsnämnden

Kristdemokraternas äldrepolitik: Värdig äldreomsorg – valfrihet och kvalitet