• Borgerlig politik har gett rekordlågt bidragsberoende

På tio år har antalet hushåll med ekonomiskt bistånd mer än halverats. Flera år av borgerlig politik har gett rekordlågt bidragsberoende i Solna, skriver Andreas Hulusjö (kd), vice ordförande i kompetensnämnden.

Jobb är nyckeln till frihet och egenmakt för såväl enskilda som familjer, det ger människor gemenskap, självkänsla och samhörighet. Bidragsberoende riskerar däremot att leda till utanförskap och bristande framtidstro om det inte snabbt byts mot egen försörjning.

Solna har under flera år haft fokus på att få fler i arbete inom ramen för Solnamodellen. Individuell kartläggning och coachning, täta företagskontakter för att underlätta matchning och samverkan med såväl arbetsförmedlingen och andra kommuner har varit framgångsfaktorer i detta arbete. Vi har också sett till att ohederligt beteende i form av bidragsfusk straffat sig.

Solna har som ett resultat av detta utsetts till Sveriges företagsvänligaste kommun under flera år, arbetslösheten är lägre i vår kommun än på många andra håll och bidragsberoendet fortsätter att minska. Faktum är att på tio år har antalet hushåll med ekonomiskt bistånd mer än halverats, från 500 hushåll första halvåret 2005 till 218 hushåll samma period i år. Flera år av borgerlig politik har gett resultat och lett till ett bidragsberoende i Solna som idag är rekordlågt. Visst är det något att vara stolta över, men vi kristdemokrater lovar att fortsätta vårt arbete för att skapa ännu bättre förutsättningar för jobb och företagande i Solna.

Andreas Hulusjö, vice ordförande Kompetensnämnden i Solna