• Det ska bli lättare att få plats på äldreboende

Det ska bli lite lättare att få plats på äldreboende, vare sig man väljer ett boende i Solna eller utanför Solna, skriver Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande i omvårdnadsnämnden.

Många oroar sig för att åldras och frågar sig om äldreomsorgen kommer att räcka till den dag man är i behov av den. I den allmänna debatten talas det exempelvis ofta om behovet av fler platser inom äldreomsorgen och i Dagens Samhälle (5/2) kunde vi läsa om växande köer till landets äldreboenden.

Mot bakgrund av det är det lätt att förstå människors oro och den är värd att ta på allvar. Det känns därför bra att kunna meddela att vi i Solna inte har det här problemet med långa kötider för de som beviljats plats vid äldreboende. Tvärtom hör vi till landets bästa på området. Öppna jämförelser från 2014 visar att vi är rankade som nionde snabbaste kommun med väntetider till äldreboende med i genomsnitt 14 dagars väntetid. Det kan jämföras med genomsnittet för hela riket på 54 dagar.

Orsaken till att situationen i Solna ser annorlunda ut är delvis demografisk men också att vi sett till att Solna legat i framkant och exempelvis använt lagen om valfrihet (LOV) för att upphandla äldreboenden i hela Stockholms län. I och med att Solnas äldre ges möjlighet att också välja äldreboenden utanför Solna öppnas fler platser inom äldreomsorgen upp för den äldre att välja mellan. Därmed blir det också enklare att snabbt få plats på ett äldreboende.

Med allt detta sagt om möjlighet för solnabor att få plats på äldreboende kvarstår flera viktiga utmaningar. Som omvårdnadsnämndens ordförande har jag tidigare pekat ut att en av de viktigaste är att se till att fler av de som upplever behov av omsorg också får del av den. Färre ska behöva känna ensamhet och otrygghet i det egna hemmet. Därför arbetar jag exempelvis för att hög ålder i högre grad ska beaktas vid kommunens biståndsbedömning för plats vid äldreboende. Det ska bli lite lättare att få plats på äldreboende, vare sig man väljer ett boende i Solna eller utanför Solna.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd i Solna och ordförande för omvårdnadsnämnden