• EU måste stå upp för människovärdet

Vi i Sverige har ett moraliskt ansvar inte bara för oss själva utan också för våra medmänniskor i andra länder. Många människor tvingas idag fly undan krig och förtryck i sina hemländer och det är bra att Solna och övriga Sverige tar ett stort ansvar för dessa människor på flykt, skriver Anna Maria Johansson.

Det håller dock inte att endast Sverige och några få andra länder tar sitt ansvar när det gäller att bistå medmänniskor i nöd. Europas länder har ett gemensamt ansvar att ge asylsökande de rättigheter som vi beslutat om och det är hög tid att fler länder också tar sin del av ansvaret. Alla människor som flyr till Europa ska kunna få en rättsäker och human prövning. Kristdemokraterna har därför föreslagit att införa sanktioner mot de länder som inte lever upp till sina skyldigheter inom flyktingpolitiken.

Jag röstar på Lars Adaktusson (KD) i valet till Europaparlamentet den 25 maj därför att en röst på honom innebär en röst för ett EU som kommer att jobba hårt för demokrati och mänskliga rättigheter – för ett EU som står upp för människovärdet.

Anna Maria Johansson (KD)