• Flyktingpolitik med både hjärta och hjärna

För att långsiktigt klara av att hjälpa människor i nöd och värna asylrätten behöver vi minska trycket på det svenska mottagandet och få flera länder i Europa att ta sitt ansvar, skriver Samuel Klippfalk (kd).

Inte sedan andra världskriget har lika många människor befunnit sig på flykt som idag. Varje dag kommer det över 1000 asylsökande till vårt land. Antalet ökar för var dag som går, liksom prognoserna för hur många asylsökande som kommer att komma till Sverige under 2015 och under nästa år. Det ställer stora krav på vårt samhälle och på hur vi bäst hjälper dem som nu flyr.

För att långsiktigt klara av att hjälpa människor i nöd och värna asylrätten behöver vi minska trycket på det svenska mottagandet och få flera länder i Europa att ta sitt ansvar. Därför har vi kristdemokrater sedan en tid tillbaka arbetat för att införa tillfälliga uppehållstillstånd och ett system med säkra länder, där ansökningarna från länder som kan betecknas som säkra behandlas snabbare.

Vi behöver också angripa roten till att så många människor flyr undan krig och förföljelse. Vi anser därför att Sverige bör erbjuda svenska JAS-plan i kampen mot Islamiska statens bestialiska terror om den internationella koalitionen efterfrågar det. Genom att öka resurserna till humanitära insatser via UNHCR, FN:s livsmedelsprogram och UNICEF hjälper vi också den stora majoriteten flyktingar som är kvar i krigets närområde

Vi kristdemokrater står upp för en human och rättssäker flyktingpolitik. Vi behöver hjälpa både människor som flyr hit och de som finns kvar i närområdet. Samtidigt anser vi att det behöver föras en politik som minskar söktrycket till Sverige och som gör att fler länder tar sitt ansvar för att vi ska få ett jämnare flyktingmottagande i Europa. Det är en flyktingpolitik med både hjärta och hjärna.

Samuel Klippfalk (kd), Kommunalråd, Solna