• Förebyggande arbete gör alla till vinnare

Omvårdnadsnämndens ordförande Samuel Klippfalk (kd) skriver i tidningen Äldre i Solna (nr 3) om förebyggande arbete i äldreomsorgen och betydelsen av seniorträffar och frivilligorganisationer.

Vi lämnar en het sommar 2014 i minnet och njuter av en svalare höst med hög luft och klara morgnar. För att hålla huvudet kallt i sommarvärmen har flera dagstidningar kommit med tips om hur man skall undvika värmeslag och för att man skall klara av värmen. Precis som man kan förebygga värmeslag varma dagar kan man också förebygga alltfler av de sjukdomstillstånd som man som äldre ofta drabbas av. Det kan till exempel handla om hjärngymnastik för att förebygga och undvika demens, eller en balanserad kost för att undvika diabetes. Att lära sig ett nytt språk, lösa korsord och sudoku är exempel på aktiviteter som håller igång hjärnan.

Alltmer av arbetet inom vården handlar om förebyggande arbete, att se det friska istället för det sjuka – vilket är positivt. Genom förebyggande arbete sparas mycket lidande eftersom det leder till att man mår bra, har sociala nätverk att relatera till, håller sig frisk och därmed kan klara sig själv längre upp i åren. En positiv bieffekt är att i andra änden minskar såväl behovet av omvårdnad och de gemensamma kostnaderna för samhället. Förebyggande arbete gör alltså alla till vinnare i det långa perspektivet.

I Solna har vi många verksamheter som på olika sätt förebygger sjukdomar och diagnoser hos de äldre. Till exempel har vi seniorträffar runtom i staden dit de äldre kan gå och umgås, fika, spela spel och ägna sig åt en rad andra aktiviteter av varierande slag. För en tid sedan upprättade ett samverkansavtal mellan Solna och en rad föreningar som innebar att stadens Seniorträff Ankaret under fyra dagar i veckan bedrivas av SPF Solrosen, Lions Club Solna och Ett levande Hagalund. De ideella föreningarna kunde på så vis bistås med lokal samtidigt som Solnas seniorer erbjuds en trevlig verksamhet i samband med Seniorträffen. Jag tycker att fler seniorträffar kan drivas av till exempel Solnas pensionärsföreningar eller Röda Korset där föreningarna så själva vill.

Frivilliga är en viktig del av arbetet och många av aktiviteterna som utförs på Seniorträffarna utförs av frivilliga. De kommer med egna idéer och inspel på hur verksamheten skall bedrivas och utvecklas. Jag tycker att det är extra roligt att nytt teknikprojekt nu testas på pilotstadiet, genom vilket frivilliga och äldre förs samman via en hemsida. Systemet provas nu i Bergshamra och ska utvecklas till att omfatta fler områden om det faller väl ut. Samverkan mellan Solna stad och det civila samhället får gärna fortsätta att öka – samhället är så mycket större än staten, och Solna är så mycket mer än det offentliga.

Samuel Klippfalk, Ordförande i omvårdnadsnämnden och kommunalråd i Solna stad