• Företagsamheten växer i Solna

Solna hade den högst växande företagsamheten i länet under 2013 och för andra året i rad hade vi också den högsta nyföretagsamheten hos yngre mellan 16-34 år. Driftigheten hos enskilda solnabor är något som vi kristdemokrater är mycket tacksamma för och stolta över.

Jobb och företagande är grunden för vår välfärd och stadens fortsatta utveckling. I och med att det bästa sättet att skapa jobb är ett företagsklimat där människors idéer, kreativitet och entreprenörskap får blomstra är det ett styrkesbesked att Solna flera år i rad har utsetts till Sveriges företagsvänligaste kommun.

Enligt en rapport om företagsamhet från Svenskt Näringsliv visar det sig nu att Solna dessutom hade den högst växande företagsamheten i länet under 2013 och även att vi för andra året i rad hade den högsta nyföretagsamheten hos yngre mellan 16-34 år. Driftigheten hos enskilda solnabor är något som vi kristdemokrater är mycket tacksamma för och stolta över.

Kristdemokraterna kommer att fortsätta arbetet för att förbättra Solnas företagsklimat. Också den som bedöms vara bäst måste alltid se till att bli ännu bättre. Vi behöver exempelvis förenkla och förtydliga rutinerna för upphandling så att även mindre företag kan konkurrera och Solna bör kännetecknas av ännu snabbare handläggning vid tillståndshantering av ansökan om bygglov och serveringstillstånd.

Läs gärna rapporten: Företagsamheten 2014