• Företagsvänlighet och rimliga skattenivåer en självklarhet

Fredagen den 15 mars skrev en rad moderata kommunalråd på Aftonbladet debatt i syfte att peka på behovet av utvecklad moderat välfärdspolitik. Vad som dock med generande tydlighet framkom var hur de helt verkar har missat varifrån resurserna till en god välfärd kommer.

Debattörerna menar att Nya moderaterna måste fokusera på välfärdsfrågor och därför ge mindre uppmärksamhet åt frågor som skattenivåer och näringslivsklimat. På nymoderat manér avfärdar de ett gott företagsklimat och näringslivet som särintressen, helt i enlighet med vad deras partiledare Fredrik Reinfeldt tidigare talat om.

Kristdemokraterna skulle vara de första att välkomna moderat sällskap i kampen för mindre barngrupper i förskolan, högre status för lärarna och en äldreomsorg av yppersta kvalitet. Men det är ett grovt feltänk att ställa en bra politik på dessa områden i konflikt med en politik för låga skatter eller en offensiv och kraftfull företagarpolitik. Tvärtom – en god näringspolitik är en förutsättning för en god välfärd.

Det är företagen som bidrar med arbetstillfällen och därmed skatteintäkter som ska finansiera den goda välfärd som Moderaterna säger sig värna om. Borgerliga politiker bör också värna om låga skattenivåer då vi vet att det skapar större utrymme i människors privatekonomi. Ett rimligt lågt skattetryck ger inte enbart valfrihet och större trygghet åt enskilda och familjer utan också förutsättningar för ytterligare tillväxt och därmed mer resurser att fördela också till välfärden.

Vi kristdemokrater häpnar också över den bristande tilltro till kvinnors förmåga att förstå ekonomiska samband som de moderata kommunalråden ger uttryck för: ”Det är svårt att utveckla en trovärdig kommunal politik för en bättre skola när tongivande personer hellre vill prata skattesänkningar och näringslivsfrågor. Den överdrivna vikt som läggs på ovanstående frågor skrämmer bort kvinnor från ledande positioner och innebär därför ett stort jämställdhetsproblem”.

Vi är fullständigt övertygade om att såväl kvinnor som män inser att sänkta skatter innebär större marginaler i människors privatekonomi med större möjligheter till egna prioriteringar. Vi är också övertygade om att såväl kvinnor som män inser att det är hårt arbetande företagare inom ramen för näringslivet som både skapar jobb och de resurser som ger möjlighet att utveckla välfärden.

Så till skillnad från de moderata debattörerna delar vi inte alls uppfattningen att det talas för mycket om låga skatter och vikten av en klok näringspolitik. Tvärtom så görs för lite. Arbetsgivaravgifterna skulle fortsatt behöva sänkas, arbetsförmedlingen konkurrensutsättas, regelkrånglet minska och den andra sjuklöneveckan avskaffas.

Vi beklagar att Nya moderaternas företrädare rör sig bort ifrån klassisk borgerlig politik och vi befarar att ständiga reträtter kommer att flytta svensk politiks mittfåra vänsterut. Nya moderaterna får ta ansvar för sin politik, men Alliansen som helhet kan inte nöja sig med att vara en socialdemokrati för 2010-talet, med målet att förvalta det som uppnåddes under 1900-talet. Vi kristdemokrater vill förbättra välfärden genom en offensiv näringspolitik förenat med klassiskt borgerliga principer om valfrihet och rimliga skattenivåer.

Malin Appelgren (KD)
    Kommunalråd i Solna stad