• Hagalund åter med i Sverigeförhandlingen

Idag meddelade Sverigeförhandlingen att Solnas stadsdel Hagalund åter är med förhandlingen. Detta trots att Hagalund och Solna inte fanns med i det första budet som presenterades den 8 februari.

Sedan det första budet i februari där Solna och Hagalund inte fanns med har Solna stad arbetat hårt för att bli inkluderade i förhandlingen igen. Gruppledarna för de politiska partierna i Solna har i enighet skrivit ett brev till regeringens förhandlare där de krävde att Hagalund skulle inkluderas. Det hårda arbetet har gett resultat, och Hagalund inkluderas nu i Sverigeförhandlingen.

”Mer tunnelbana är bättre tunnelbana. Vårt hårda arbete har gett resultat och det är med glädje jag konstaterar att Solna åter är med på tåget.” säger Samuel Klippfalk, Kommunalråd (KD)

I det omarbetade upplägget som presenterades för regeringens förhandlare har Solna stad arbetat aktivt med att se över kostnaderna i projektet. Exempelvis har Solna tillsammans med Landstinget samordnat stationsplanerna för Hagalund med den planerade byggnationen av tunnelbanans gula linje. Dessutom har bostadsutredningen fördjupats och antalet potentiella bostäder i stationens upptagningsområde har ökat från ca 3 000 till ca 4 000 bostäder.

”Gula linjen blir bättre för varje ny station som planeras. På lite sikt kommer inte ändstationen ligga i Arenastaden utan linjen kommer att förlängas norrut.” avslutar Samuel Klippfalk, Kommunalråd (KD)

Kontaktinformation:

Samuel Klippfalk (KD)