• Hållbarhetstänk utan skygglappar

”En del ställer stad och natur mot varandra, men vi har valt att arbeta steg för steg för att förena dessa värden i en växande stad”, skriver Stefan Appelgren (kd), vice ordförande i milö- och hälsoskyddsnämnden.

Klimatmötet i Paris i december 2015 och de nationella miljömålen sätter ribban för den utveckling som ska ske lokalt. En del ställer stad och natur mot varandra, men vi har valt att arbeta steg för steg för att förena dessa värden i en växande stad. I augusti 2015 antog Solnas politiker en ny miljöpolicy.

Ur ett globalt perspektiv har staden flera fördelar. Här är vi många som delar på värme och transporter och kan på så sätt leva ett modernt liv utan stora klimatavtryck. Norrenergi var det första fjärrvärmebolaget som fick utmärkelsen Bra Miljöval av Svenska Naturskyddsföreningen. Härifrån levereras miljömärkt fjärrvärme och fjärrkyla till nästan samtliga Solnas och Sundbybergs bostadshus och företagsfastigheter. Mer än hälften av Solnaborna tar sig till arbetet med kollektiva färdmedel, färre än var sjätte med bil. Enligt nationella emissionsdatabasen ligger utsläppen av koldioxid per invånare i Solna bland de 20 lägsta när kommunerna i landet jämförs.

Självklart får vi inte slå oss till ro. I Solna finns möjligheten att bygga staden tätare och därmed ännu mer hållbar, samtidigt som en stor del av kommunen lämnas helt orörd och därmed ger möjlighet till unika naturupplevelser och rekreation. Det kräver modet att säga att varje enskild grönyta inte är omistlig. Skyddet av exempelvis Hagaparken, Ulriksdal och Igelbäcken innebär att övrig mark måste utnyttjas väl, inte minst mot bakgrund av det skriande behovet av fler bostäder.

Ett exempel på en sådan avvägning är byggandet av Arenastaden. En stadsdel fylld med evenemang, arbetsplatser och bostäder i direkt anslutning till det kommande naturreservatet kring Råstasjön. En del ställer dessa saker helt mot varandra, men vi har steg för steg arbetat fram en lösning som syftar till att förena dessa värden.

Även vad gäller trafiken är det viktigt att tänka både och. Samtidigt som vi bygger ut kollektivtrafiken med bland annat en helt ny tunnelbanelinje och investerar i cykelvägar, så får vi inte glömma att en storstadsregion också är beroende av person- och varutransporter på väg. De kan med fördel ske under jord så att ytan över jord kan användas för andra ändamål – exempelvis bostadsbyggande. Två exempel på detta tänkande är överdäckning av Bergshamravägen och vårt enträgna arbete för en Huvudstaled i tunnel.

Ett av Solna stads nysatta mål är att ”Solna ska växa ihop och utvecklas på ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart sätt.” Det innebär att fler jobb, fler bostäder och bättre möjligheter att ta sig fram ska gå hand i hand med bevarande av grönområden och lägre miljöbelastning. Vi tror att det är denna balans som en majoritet av Solnaborna önskar.

Anna Lasses (C)

Stefan Appelgren (KD)