• Hemlöshetssamordnaren besöker Solna

Sveriges nationella hemlöshetssamordnare,  Michael Anefur (KD), besöker idag Solna för en presskonferens om sitt eget och Solnas arbete mot hemlöshet.

Sveriges nationella hemlöshetssamordnare,  Michael Anefur (KD), besöker idag Solna för en presskonferens kl 15.15. Vi i Solna kommer att presentera vårt arbete mot hemlöshet och utestängning från bostadsmarknad och Anefur kommer att berätta om sina erfarenheter av kommunbesök, om goda exempel på metoder och arbetssätt liksom de utmaningar som många kommuner står inför.

Sveriges regering beslutade i december 2011 att tillsätta kristdemokraten Michael Anefur som hemlöshetssamordnare. Genom dialog ger han kommunerna stöd att skapa en långsiktigt hållbar struktur och  rutiner för att motverka hemlöshet.

– Under det senaste året har jag besökt 45 kommuner runtom i landet. Det har varit mycket givande och lärorika resor, där varje kommun har redovisat hur just deras arbete för att motverka hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden fungerar. Efter varje besök har vi gemensamt kommit fram till vad som skulle kunna förändras och förbättras – och nu, ett år senare, kommer jag tillbaka för att se hur arbetet har fortskridit, säger hemlöshetssamordnaren Michael Anefur.

Medier är välkomna att vid dagens pressträff ställa frågor till Michael Anefur!

Tid och plats:  Tisdag 5 november kl: 15.15, Solna stadshus, Stadshusgången 2, Solna.

Länk till webbplatsen: www.regeringen.se/hemloshet Länk till bloggen Hemlöshet i fokus: www.hemloshetifoku