• Inför äldreboendegaranti för alla över 85 år

Vi är stolta över att Solnas äldre blir allt nöjdare med äldreomsorgen och att omsorgen håller en hög kvalitet, men vi vill fortfarande mer. Om vi får fortsätta att ansvara för äldreomsorgen kommer vi att arbeta för bättre tillgänglighet och införa en äldreboendegaranti för alla över 85 år, skriver barn- och äldreminister Maria Larsson (kd) och Samuel Klippfalk (kd), kommunalråd, Solna.

Solnas äldre blir allt nöjdare med äldreomsorgen och Sverige har i flera internationella undersökningar under 2013 utmärkts som bästa landet på äldreomsorg. Help Age International underbygger slutsatsen att Sverige är världens bästa land på äldreomsorg med fakta från bland annat FN och WHO och OECD konstaterar att Sverige har flest vårdanställda per invånare över 65 år och att vi dessutom är det land som lägger näst mest resurser på äldreomsorg av samtliga medlemsländer.

Vi är förstås stolta över att Solnas äldre blir allt nöjdare med äldreomsorgen och att omsorgen håller en hög kvalitet, men vi vill fortfarande mer. En av de viktigaste utmaningarna är att se till att fler av de som upplever ett behov av omsorgen också får del av den i tid. Om vi får fortsätta att ansvara för äldreomsorgen kommer vi att arbeta för bättre tillgänglighet.

Det är dags att garantera äldre som känner otrygghet och ensamhet i sitt hem en plats på äldreboende. Vi kristdemokrater vill med utgångspunkt i den värdegrund som vi infört inom äldreomsorgen ta nästa steg och utforma en boendegaranti för dem som är över 85 år gamla. Det innebär att man själv får bestämma och bara vetskapen om att det ska finnas en plats på äldreboende när man upplever att man behöver den kommer att öka tryggheten.

Vi lever allt längre och de flesta är också friska allt längre upp i åldern. Det är en stor framgång för Sverige. Men med stigande ålder ökar ohälsan liksom risken för ensamhet. Kristdemokraterna i Solna menar att detta måste vägas in i bedömningen av omsorgsbehovet, men en ansökan om en plats är ändå en oviss process och för en person i hög ålder kan det innebära en orimlig påfrestning. Kristdemokraterna kommer därför att arbeta för att införa en äldreboendegaranti för alla över 85 år. Rösta på KD den 14 september!

Maria Larsson (KD), Barn- och äldreminister

Samuel Klippfalk (KD)´, Kommunalråd i Solna och ordförande för omvårdnadsnämnden

Läs mer om Kristdemokraterna i Solnas äldrepolitik: Värdig äldreomsorg – valfrihet och kvalitet