• KD Solna ska stoppa den höga ungdomsbrottsligheten

”Vi ska stoppa den höga ungdomsbrottsligheten i Solna”, skriver Malin Appelgren (KD) och föreslår en trygghetskommitté, fler övervakningskameror, nolltolerans mot klotter och skadegörelse samt att varje skola i Solna ska få en kontaktpolis.

Solna har tredje högst ungdomsbrottslighet i länet. Stockholm toppar, därefter Södertälje men sedan är det vår stad som är den mest utsatta kommunen vad gäller ungdomsbrott. Det handlar om mer än 100 ärenden per 1000 unga invånare i åldern 15-20 år. Siffrorna är Polisens, gäller för perioden 2009-2013 och publicerades den 25 januari i Dagens Nyheter.

Tidningen rapporterar visserligen att man har sett en minskning av våldsbrotten men samtidigt en ökning av narkotikabrotten bland ungdomar. För Kristdemokraterna är den utbredda ungdomsbrottsligheten fullständigt oacceptabel. Bekämpad brottslighet och ökad trygghet i vår stad är definitivt att vara en prioriterad fråga för oss att ta itu med. Vi ska stoppa den höga ungdomsbrottsligheten i Solna och få den att sjunka rejält. Det kommer att krävas envishet, resurser och ett batteri av åtgärder för att komma till rätta med detta.

Kristdemokraterna går till val på att inrätta en trygghetskommitté som i dialog med solnaborna ska arbeta för att öka den upplevda och faktiska tryggheten i staden. Vi behöver bland annat förbättra utomhusbelysningen. Trygghetskommittén skulle också få i uppdrag att regelbundet inventera vilka buskage och andra områden som behöver åtgärdas för att öka människors trygghet att röra sig ute. Vi kristdemokrater är dessutom beredda att sätta upp övervakningskameror på särskilt brottsutsatta och otrygga platser därför att det möjliggör att fler brott klaras upp och förhindrar att nya begås.

För det brottsförebyggande arbetet är det avgörande att polisen tidigt får möjlighet att bygga upp förtroende hos Solnas barn och ungdomar. Kristdemokraterna kommer därför att arbeta för att varje skola har en särskild kontaktpolis som genom återkommande besök lär känna eleverna och berätta om ordning och reda samt rätt och fel.

Något annat som är viktigt i det brottsförebyggande arbetet är att staden visar nolltolerans mot klotter och skadegörelse. Sociologisk forskning och den så kallade ”broken windows theory” visar att klotter och nedgångna miljöer både ökar den upplevda otryggheten och ökar risken för att fler brott begås. Klotter och skadegörelse måste åtgärdas mer skyndsamt från anmälan.

Vår ambition är att Solna ska vara en av Sveriges absolut bästa städer för barn- och unga att växa upp i och då duger det inte att ungdomsbrottsligheten är utbredd. En röst på Kristdemokraterna är inte bara en röst för starkare familjer, en bättre skola och mer tid för barnen genom mindre barngrupper och ökad personaltäthet i skolan. En röst på kristdemokraterna är också en röst för krafttag mot ungdomsbrottsligheten och för ett tryggare Solna.

Malin Appelgren (KD), Kommunalråd i Solna Stad

Christian Carlsson (KD), Politisk sekreterare i Solna stad

Kristdemokraterna i Solna arbetar för:

• Trygghetskommitté för bättre utomhusbelysning – se över utomhusbelysning och bostadsområden för att åstadkomma en tryggare stad.
    • Tillåt kameraövervakning – kameraövervakning på brottsutsatta platser möjliggör att fler brott kan klaras upp och förhindrar att nya begås.
    • Kontaktpoliser på Solnas skolor – Varje skola i Solna ska ha en kontaktpolis som återkommande besöker skolan och dess elever.
    • Nolltolerans mot klotter och skadegörelse – Sanering av klotter måste ske mer skyndsamt. Klotter ska saneras inom två dygn från anmälan, istället för dagens tre.