• KD Solna stödjer Röda korset

På gårdagens sammanträde med kultur- och fritidsnämnden behandlades Solna Rödakorskårs ansökan om verksamhetsstöd från Solna stad. Röda korset fyller en viktig funktion för Solna och för Kristdemokraterna är det viktigt att stödja ideella organisationer i samhället, inte minst de som arbetar för socialt ansvar, människovärde och samhällsgemenskap.

Röda korset i Solna bedriver stödverksamhet till äldre som förlorat en nära anhörig, man bedriver pensionärscafé, bidrar till integrationsarbetet i staden och arbetar aktivt med att bryta ensamma människors ofrivilliga sociala isolering. Dessutom samarbetar man med Karolinska sjukhuset och man bedriver insamlingsarbete i samband med nationella och internationella katastrofer. Detta arbete hedrar föreningen.

– Vår utgångspunkt är att samhället är så mycket större än staten eller kommunen, och det blir också oerhört påtagligt när man hör om det fantastiska arbete som organisationer som Röda korset utför. Det civila samhällets insatser för människor är ovärderligt. Vi behöver fler människor som är beredda att ge av sin tid för att hjälpa andra och därför anser vi kristdemokrater att det är viktigt att vår stad fortsätter att stödja organisationer som exempelvis Röda korset, säger Malin Appelgren, kristdemokratiskt kommunalråd i Solna.