• KD Solna svarar på 42 frågor om barnomsorg och förskola

Nätverket för föräldraråd i Solna har inkommit med 42 frågor om Kristdemokraternas syn på barnomsorg och förskola i Solna. Här lämnar vi raka besked inför valet den 14 september om vilka frågor som är viktiga för oss och vad vi kommer att prioritera under den kommande mandatperioden.

Barngruppsstorlek och personaltäthet:

1. Vill ni införa ett maxtak för barngruppsstorlek? Om ja – specificera i kommentarsfältet var ni vill att gränsen ska gå.

Ja. Var taket ska gå inledningsvis är förhandlingsbart, men vår långsiktiga ambition är att åstadkomma en gruppstorlek på 15 barn/grupp om tre personal.

2. Vill ni införa en gräns för hur många barn/pedagog det får vara i vanlig förskola, på en småbarnsavdelning (dvs 1-3-åringar)? Om ja – specificera antal barn/pedagog

Ja. Vår ambition är att på sikt åstadkomma en gruppstorlek på 12 barn/grupp om tre personal.

3. Vill ni införa en gräns för hur många barn/pedagog det får vara i vanlig förskola, på en syskonavdelning (dvs 3-5-åringar)? Om ja – specificera antal barn/pedagog

Ja. Vår ambition är att på sikt åstadkomma en gruppstorlek på 15 barn/grupp om tre personal.

4. Vill ni införa en gräns för hur många barn/pedagog det får vara i resursförskola? Om ja – specificera antal barn/pedagog

Ja. Gruppernas storlek i resursförskolan ska anpassas utifrån barnens behov. Utgångspunkten bör vara ett antal barn/pedagog i enlighet med svaren på fråga 2-3. Beroende på hur många barn i behov av extra stöd som finns i varje grupp och beroende på vilket resursstöd som sätts in så kan det också vara så att grupperna behöver vara ännu mindre.

Personalpolitik

5. Vill ni återinföra Solnas mål för 2010 att 50 % av personalen ska vara högskoleutbildad?

Nej. Det är viktigt att det finns högskoleutbildad personal på plats som kan leda arbetet i Solnas förskolor och vår stad har idag en relativt hög andel förskollärare i den kommunala verksamheten. Däremot tror vi inte att 50% nödvändigtvis behöver vara det optimala. Det finns mycket bra och omtyckt personal som gör ett fantastiskt arbete med barnen även utan högskoleutbildning och det viktigaste för oss kristdemokrater är helt klart att det finns många omsorgsfulla vuxna på förskolan som har god hand om och tid för barnen. Vi satsar hellre pengarna på mindre barngrupper.

6. Anser ni att varje förskola bör ha en specialpedagog anställd?

Nej. Det viktiga för oss är inte att det finns en specialpedagog anställd på varje skola utan att hjälpen från specialpedagoger finns att tillgå där behoven finns.

7. Anser ni att varje förskola eller förskole-enhet bör ha egna vikarier, så kallade husvikarie, som förutom att täcka upp vid sjukdom kan vara ett extra stöd vid ordinarie personals administrativa tid samt vid utflykter etc.

Önskvärt. Kristdemokraterna inser att en fast anställd husvikarie är en bra lösning för barnen som då känner igen den som hoppar in för den som är sjuk. På de större förskolorna med flera avdelningar är husvikarie därför ofta en lösning som förskolechefen väljer. För de mindre förskolorna kan det bli svårare att finansiera en extra anställd så en möjlig lösning för dem är att flera förskolor går samman och anställer en ”husvikarie” gemensamt. Kristdemokraterna anser dock att det här är en fråga för varje förskolechef att avgöra.

8. Vill ni etablera en vikariepool för kommunens förskolor?

Ja. För de förskolor där en fast anställd husvikarie inte passar är en vikariepool ett bra alternativ. Det bör dock vara upp till varje förskolechef att avgöra om man vill ansluta sig till vikariepoolen.

9. Vill ni etablera karriärtjänster inom förskolan? Kommentera gärna på vilket sätt.

Nej. Solna ska erbjuda kontinuerlig vidareutbildning för de anställda inom förskolan men vi kommer inte att prioritera särskilda satsningar på karriärtjänster inom förskolan under den närmaste tiden. Vi tycker det är viktigare att satsa på att minska barngruppernas storlek.

10. Anser ni att lönesättande chef ska ha sin huvudsakliga arbetstid (sitt kontor) på den egna förskolan?

Önskvärt.

11. Vårt parti kommer att budgetera för att minst __ % av personalen är utbildade förskolelärare i vanlig förskola.

Vårt parti kommer att budgetera för att minst 33 % av personalen är utbildade förskolelärare i vanlig förskola.

12. Vårt parti kommer att budgetera för att minst __ % av personalen är utbildade förskollärare i resursförskola (dvs förskola där platser finns för barn med särskilda behov).

Vårt parti kommer att budgetera för att minst 33 % av personalen är utbildade förskollärare i resursförskola (dvs förskola där platser finns för barn med särskilda behov). Beroende på hur många elever med särskilda behov som finns på förskolorna och hur behoven ser ut kan man dock behöva budgetera för fler förskollärare eller andra stödpersoner.

13. Vårt parti kommer att budgetera för en löneökning om i genomsnitt …………….% årligen för förskollärare.

Det går inte att lämna besked om detta då budgeten för löneökningarna bör anpassas efter kommande löneförhandlingar, löneutvecklingen i stort och vad som händer i omvärlden.

14. Vårt parti kommer att budgetera för en löneökning om i genomsnitt …………….% årligen för barnskötare.

15. Det råder brist på utbildade förskollärare idag. Med följande personalpolitik tänker vårt parti att man ska locka utbildade förskollärare till Solnas förskolor:

Med mindre barngrupper i förskolan får personalen mer tid med barnen. Det innebär att fler barn kan känna sig trygga och det blir en lugnare, tryggare och mindre stressig arbetsmiljö för förskolepersonalen i Solna. Kontinuerlig vidareutbildning för personalen och personalinflytande som får de anställda att känna delaktighet är andra sätt att locka förskollärare till Solnas förskolor.

Incidentrapportering

16. Vill ni skapa en möjlighet för pedagoger att anonymt anmäla brister i den egna verksamheten?

Ja. På flera andra håll förekommer dessa funktioner på olika sätt och benämns oftast ”whistleblower”. Det är rimligt att det skall finnas möjlighet att göra anmälningar gällande verksamheten i förskolan på motsvarande sätt.

17. Vill ni utveckla befintlig incidentrapportering så att även risker rapporteras och som lägger fokus på strukturella och organisatoriska faktorer (inte på enskilda pedagoger)?

Ja

18. Vill ni att föräldrar ska kunna ta del av inrapporterad och avidentifierad incidentrapportering?

Önskvärt. Föräldrar bör i så stor utsträckning som möjligt kunna få del av incidenter som äger rum på stadens förskolor men det är inte alltid möjligt.

Föräldrainflytande

19. Vill ni inrätta ett centralt föräldraråd med BUN och BUF?

Önskvärt. Det viktiga för oss är dock att lyssna till de lokala föräldraråden och att de ges möjlighet att påverka verksamheten på den förskola där man har sina barn inskrivna.

20. Vill ni redovisa brukarundersökningens fritextsvar (avidentifierat) på hemsidan?

Önskvärt. Brukarundersökningen är ett viktigt verktyg för förvaltningen. Analysen är en del i förskolans och skolans systematiska kvalitetsarbete för att utveckla verksamheten. Vi har egentligen ingen politisk åsikt om huruvida fritextsvaren bör publiceras på hemsidan eller inte utan överlåter den typen av frågor till förvaltningen. Vi ser dock inga hinder mot att svaren skulle kunna presenteras på hemsidan.

21. Vill ni låta en oberoende analytiker sammanställa brukarundersökningens fritextsvar?

Nej. Vi litar på att förvaltningen kan dra relevanta slutsatser av fritextsvaren på egen hand. Däremot vill Kristdemokraterna på nationell nivå införa en oberoende kvalitetsuppföljning av förskolan i hela landet för att öka jämförbarheten mellan såväl kommuner som enskilda förskolor.

22. Vill ni lägga till frågor i brukarundersökningen som rör gruppstorlek, personaltäthet, vikarier, lokaler, utemiljö, fysisk aktivitet, mat etc.?

Ja.

Mat

23. Vill ni öka andelen ekologisk mat? Hur stor del av maten ska i så fall vara ekologisk?

Önskvärt. Från och med höstterminen 2014 ökas andelen ekologisk mat till 30 procent. Det är positivt enligt oss. Barn är generellt sett särskilt känsliga för gifter. Ett sätt att arbeta vidare med frågan är att peka ut ett par typer av frukter (ex banan, äpplen) som generellt anses vara sådana där vinsterna med att gå över till ekologiskt är som störst. Det handlar såväl om barnen som äter frukterna som de anställda som kommer i kontakt med gifterna.

24. Vill ni ha tillagningskök på varje enhet?

Nej. Det är upp till varje enhet att avgöra om man vill ha ett eget tillagningskök eller om man kan ordna matens tillagning på annat sätt. Ibland går det exempelvis att samverka med andra närliggande enheter i stadens verksamhet och då finns ingen anledning att varje enhet måste ha ett eget tillagningskök.

25. Vill ni endast servera svenskt kött?

Nej. Vi tillåts inte diskriminera andra EU-länders köttproducenter och vi ska inte heller göra det. Däremot ska köttet hålla en god kvalitet som motsvarar svensk standard.

26.  Tycker ni att maten ska vara närodlad?

Önskvärt.

27. Hur mycket i kronor tycker ni är en rimlig kostnad för ett barns mat/dag?

Vår utgångspunkt är att barnens mat ska vara näringsrik och hälsosam. Vi sätter inte ett tak för en rimlig kostnad för barnens mat utan anser istället att det är upp till varje enskild förskola att avgöra hur mycket pengar man vill satsa på maten. Det är helt okej för oss att vissa förskolor satsar mer på maten och att andra satsar mer på något annat. Så länge maten är näringsrik och hälsosam så är vi nöjda.

Miljö / arbetsmiljö

28.  Anser ni att städningen av förskolorna ska följa folkhälsomyndighetens riktlinjer?

Önskvärt. Det ska vara rena, fräscha och hälsosamma lokaler i förskolan och det ska finnas riktlinjer och uppföljning som säkerställer detta. Det är det viktiga.

29. Hur mycket yta anser ni att det bör vara per barn inomhus?

Tillräckligt mycket yta för att varje barn ska kunna känna sig lugn och trygg samt få utlopp för sin lek och kreativitet. Barn behöver balans mellan rörelse och vila och ska ha tillgång till en lugnare miljö där de kan varva ner under dagen. Lokalerna ska också vara anpassade så att barnen känner att det finns vuxna nära till hands som kan ge kärlek, tröst och omtanke. Hur stor ytan behöver vara påverkas rimligtvis även av hur stor del av tiden som spenderas utomhus respektive inomhus.

30. Hur mycket yta anser ni att det bör vara per barn utomhus?

Tillräckligt mycket yta för att varje barn ska kunna känna sig trygg samt få utlopp för sin lek, kreativitet och sitt rörelsebehov. Ytan ska vara utformad så att barnen känner att det finns vuxna nära till hands som kan ge kärlek, tröst och omtanke men utemiljön ska också vara utformad på ett sätt som stimulerar barnen att använda kroppen. Ytans storlek utomhus bör kunna variera beroende på hur förskolans närmiljö ser ut, dvs. om det finns lekplatser och parker i nära anslutning som huvudsakligen används i förskolans verksamhet.

31. Vill ni att Solnas förskolor ska bli giftfria? Se tex: http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/13-punkter-som-giftbantar-forskolan

Ja. Utan att ta ställning till de angivna exemplen så är det en självklarhet att förskolan ska undvika material som innehåller skadliga gifter.

32. Vill ni utföra årliga buller-mätningar i lokalerna?

Ja. Det ska ske regelbundna bullermätningar i förskolans lokaler med hänsyn till barnen och personalens arbetsmiljö.

33. Vill ni införa ett barnskyddsombud på varje förskola vars uppdrag är att ta tillvara på och bevaka barnens rättigheter och arbetsmiljö i den egna verksamheten?

Nej. Varje personal inom förskolan måste betrakta sig själv som ett barnskyddsombud och det ska finnas tydliga rutiner för hur man anmäler missförhållanden.

Pedagogiskt innehåll och omsorg

34. Vill ni att förskolan ska få ta del av Kulturskolans aktiviteter kostnadsfritt?

Nej. Det är rimligt att kulturskolan får ta betalt. En annan ordning flyttar bara kostnaderna till kultur och fritids-förvaltningen.

35. Vill ni att annat arbete än barnverksamhet t ex tvätt av madrasskydd, städa lokaler, enklare vaktmästararbeten m.m. ska ske av andra än pedagogerna?

Önskvärt. Vår åsikt är att förskolepedagogerna ska spendera mer tid i barngrupp och ägna mindre tid till administration och andra typer av uppgifter. Det är dock upp till varje enhet att avgöra vilka arbetsuppgifter som personalen kan utföra själva och vad man behöver anlita andra för.

36. Vill ni införa en satsning på hygienen i förskolan, t ex HYFS?

Ja. Det är viktigt att kontinuerligt arbeta med hygienen i förskolan för att minska risken för sjuka barn och onödigt många vab-dagar. Vi ser gärna en särskild satsning på detta område under nästa mandatperiod.

37. På vilka sätt kommer politiskt ansvariga för förskoleverksamheten tillgodogöra sig förskolepedagogernas syn på verksamheten?

Barnomsorgen är en prioriterad fråga för Kristdemokraterna och vi har därför genomfört flera verksamhetsbesök under den gångna mandatperioden för att lära mer om vilka behov och förutsättningar som finns i verksamheten. Vi har samtalat med förvaltningschef, förskolechefer, föreskollärare, barnskötare, barn och föräldrar. Det här har varit värdefullt och är något vi kommer att fortsätta med.

38. På vilka sätt kommer politiskt ansvariga för förskoleverksamheten tillgodogöra sig förskolechefernas syn på verksamheten?

Se svar på fråga 37.

39. Vad har ni för tankar om Solnas Öppna förskola? Vill ni fortsätta dra ner på verksamheten?

Öppna förskolan är en mycket viktig verksamhet för oss kristdemokrater och vi kommer inte att verka för att dra ner på verksamheten. Öppna förskolan erbjuder fantastiskt stöd och gemenskap till hemmaföräldrar och möjliggör balans mellan pedagogisk omsorg och tid hemma för barnen.

Öppna förskolan utgör dessutom precis som Solnas dagmammor, fristående förskolor, tvåfamiljsystem och vårdnadsbidraget viktiga beståndsdelar i vår politik för valfrihet i barnomsorgen. Valfriheten är viktig därför att familjer är olika, har olika förutsättningar och behov. Kristdemokraterna är de facto den enda garanten för valfrihet i barnomsorgen.

Finansiering av förskolan

40.  Hur har ni tänkt att finansiera ev resursförstärkningar till förskolan?

Resursförstärkningar inom förskolan kan delvis ske inom ramen för befintlig budget exempelvis genom att införa 15 timmars rätt till förskola/vecka för föräldralediga jämfört med dagens 30 timmar. Det här skulle kunna frigöra ca 7-8 miljoner kronor som skulle kunna användas för att minska barngruppernas storlek för de som verkligen är i behov av en plats på förskolan samtidigt som förslaget skulle minska trycket på förskolans verksamhet.

Resursförstärkningarna inom förskolan bör dock framförallt ske genom omprioriteringar i stadens budget. Beroende på vilket reformutrymme som uppstår under kommande mandatperiod kan vi också vara beredda att överväga andra finansieringsalternativ. Kristdemokraterna prioriterar god kvalitet i kommunal kärnverksamhet främst och därefter låg kommunalskatt.

41. Vad önskar ni för stöd från regeringen vad gäller finansieringen av förskolan?

Kristdemokraterna har en politik inför riksdagsvalet som både erbjuder mer möjlighet till tid med barnen i hemmet och därmed minskat söktryck till förskolan:

1. Utbyggd föräldraförsäkring med möjlighet till friare uttag i tre år.

– Antalet föräldrapenningdagar ska utökas med 30 stycken.

– Föräldrarna ska ha rätt till tjänstledighet på heltid tills barnet fyller 3 år.

– Alla dagar ska fritt kunna överlåtas mellan föräldrarna

2.  Barnomsorgspeng för egna barn.

Den barnomsorgspeng som i dag finns för dem som tar hand om egna och andras barn i  hemmet ska även ska kunna ges för enbart omsorg om egna barn. Summan bör motsvara 90 procent av kommunens kostnad för en plats i pedagogisk omsorg. Om man utgår från 2014 års siffror i Solna skulle det innebära 5 900 kronor per barn och månad efter skatt om barnet är mellan 1-2 år. Om barnet är tre år skulle det innebära 4800 kr per månad. Det ger betydligt bättre förutsättningar att ta hand om de egna barnen än vårdnadsbidraget som är ett skattefritt kommunalt bidrag på endast 3000 kronor per månad.

Vi har också en politik som gör det lättare för kommuner som Solna att minska barngruppernas storlek i förskolan.

3. Justera maxtaxan och minska barngrupperna

Kristdemokraterna föreslår nu en höjd maxtaxa för familjer med en inkomst på mer än 42 000 kronor i månaden. Det ska dock endast vara kommuner som kan visa en konkret plan på hur gruppernas storlek ska minska som får höja taxan. Vårt förslag skulle ge en avgiftsökning för ett barn från 1 260 till 1 360 kronor men för varje krona föräldrarna betalar i högre maxtaxa skulle kommunen i gengäld skjuta till en krona och staten två. När föräldrar, kommunen och staten gemensamt tillskjuter pengar till förskolan kan vi öka kvaliteten, anställa mer personal och se till att barngrupperna blir mindre. Förslaget skulle göra att så mycket som 1,4 miljarder kronor sammantaget kan avsättas för mindre barngrupper och att småbarnsgrupperna skulle kunna minska med ett barn per grupp. Kristdemokraterna bedriver en politik som skulle innebära att fler barn blir sedda i förskolan, blir bekräftade och kan känna sig trygga.

42. Vad är ert parti syn vad gäller maxtaxan för Förskolan?

Många föräldrar runt om i Sverige efterfrågar mindre barngrupper och mer personal i förskolan. Det gäller också i Solna och det är bra. Barn behöver fler trygga vuxna i sina liv och mer tid med personer som ser och bekräftar. Förskolans problem beror på flera saker men de har på allvar vuxit sedan socialdemokraterna valde att införa maxtaxan 2002. Ett av problemen är att maxtaxan inte har indexreglerats vilket sakta men säkert har urholkat resurserna till förskolan samtidigt som förskolans åtagande dessutom har ökat. Flera andra partier talar om mindre barngrupper i förskolan men få presenterar trovärdiga förslag om hur vi ska åstadkomma detsamma. Kristdemokraterna är undantaget. Vi föreslår som sagt en höjd maxtaxa för familjer med en inkomst på mer än 42 000 kronor i månaden. Det ska dock endast vara kommuner som kan visa en konkret plan på hur gruppernas storlek ska minska som får höja taxan. (Se svar på fråga 41.) Resultatet blir att vi kan öka kvaliteten, anställa mer personal och se till att barngrupperna blir mindre. Tid med barnen ger tryggare barn och trygga barn tenderar också att växa upp till trygga samhällsmedborgare. Kristdemokraterna anser att Solnas framtida välstånd och tillväxt börjar med en god uppväxt.

Utbyggnad av förskolan

43. Hur tänker ert parti kring behovet av nya förskolor i samband med bostadsbyggande i Solna? Hur vill ni säkerställa att det finns tillräckligt med förskolor i närområdet till de nya bostäderna?

Det säkerställer vi genom att ställa krav på att det också planeras för byggande av förskolor och annan typ av samhällsservice när nya bostadsområden planeras. Det är en viktig fråga att säkerställa att staden hänger samman och att samhällsservice finns tillgänglig i tillräckligt hög utsträckning när staden utvecklas. Det här är ett kontinuerligt arbete som bedrivs i staden och som vi kommer att fortsätta med.

Övriga kommentarer

44. Övriga kommentarer, om det är något ert parti önskar tillägga till enkäten:

Vi kristdemokrater arbetar för att det ska bli enklare att få ihop vardagen och för att det ska bli lättare att kombinera arbete och familjeliv. Fokus för oss är att stärka Solnas familjer och att göra det enklare att lägga livspussel. Därför utvecklar vi gärna våra tankar som rör familjepolitik och barnomsorgen.

Kristdemokraterna är garanten i Alliansen för valfrihet i barnomsorgen. Vi är de som står upp för familjens egenmakt mot politiker som mer än gärna fattar beslut ovanför människors huvuden när det kommer till det allra mest privata – nämligen hur du som förälder ordnar den egna vardagen. Genom att erbjuda valfrihet i barnomsorgen i form av vårdnadsbidrag, tvåfamiljsystem, dagmammor, öppen förskola och fristående förskolor samt ökat utrymme i människors privatekonomi genom att idag erbjuda Sveriges lägsta kommunalskatt stärker vi Solnas barnfamiljer.

Vi vill skapa ett familjevänligare samhälle där fler betror föräldrar med makten över den egna vardagen och där föräldrar erbjuds mer tid med barnen. Sverige ska bli världens bästa land att växa upp i. Vi är nämligen övertygade om att Solnas framtida tillväxt börjar med en god uppväxt. Som ett viktigt led i arbetet vill vi skapa förutsättningar för mer tid för barnen. Våra barn skulle må bra av mer tid tillsammans med sina föräldrar, men också med andra vuxna förebilder. Valfrihet inom barnomsorgen är en självklarhet för oss. Därför är det vår ambition att skapa möjlighet till mer tid för barnen oavsett om barnen finns i hemmet, hos dagmamma eller på förskola. Det behövs vuxna som har tid att lyssna, trösta, bära, läsa sagor, baka sandkakor, rabbla bokstavsramsor och göra allt det där som barn behöver – även när vi vuxna är på jobbet.

Kristdemokraterna är också partiet för bättre kvalitet i förskolan. Vårt arbete syftar genomgående till att skapa förutsättningar för mer tid för barnen. Det finns andra som anser att förskolan ska lägga resurser på att genuscertifiera barnens leksaker, könkvotera lektid eller revidera barnböcker ur ett radikalfeministiskt perspektiv. Det finns också politiker som tycker att det viktigaste med förskolan inte är omsorg utan utbildning. De sistnämnda tenderar att prioritera större barngrupper och högre andel högskoleutbildad personal framför mer tid för barnen och mindre förskolegrupper.

Kristdemokraterna anser att det ska finnas minst en högskoleutbildad förskollärare i varje barngrupp så att dessa kan leda verksamheten – men en röst på KD är därutöver i första hand en röst för mindre barngrupper och ökad personaltäthet, dvs. en röst för mer tid för barnen. Det finns fantastiska barnskötare som gör ett gott arbete i stadens förskolor och det är kärlek, omtanke och tid som de små barnen behöver mest.

Kristdemokraterna i Solna arbetar för:

• Minska barngruppernas storlek – Solna bör göra riktade satsningar för att successivt anpassa barngruppernas storlek i förskolan till Skolverkets riktlinjer.
    • Inför ett maxtak för förskolans barngrupper – sätt stopp för alltför stora barngrupper och se till så att förskolan blir en lugnare och mer trivsam plats för barnen.
    • Öka personaltätheten i förskolan – fler vuxna leder till att fler barn får bekräftelse, självförtroende och känner att de blir sedda.
    • Minskad administrativ börda – förskolepersonalen ska prioritera tid med barnen.
    • Beakta barnens anknytningsprocess – Förskolan ska arbeta på ett sätt som tar hänsyn till de minsta barnens anknytningsprocess och ger barnen tid att känna sig trygga.
    • Låg inkomstskatt – ger mer utrymme i människors privatekonomi, minskar risken för bråk om tid och pengar och skapar förutsättningar för starkare familjer.
    • Barnomsorgspeng – utveckla och utöka vårdnadsbidraget till en barnomsorgspeng för de föräldrar som önskar använda sin valfrihet och själva vara hemma och ta hand om de minsta.
    • Öppna förskolan – öppna förskolor erbjuder stöd och gemenskap till hemmaföräldrar och möjliggör balans mellan pedagogisk omsorg och tid hemma för barnen.
    • Solnas dagmammor – familjedaghemmen ska fortsatt finnas som alternativ för Solnas barnföräldrar, de ska konkurrera på rättvisa villkor och Solna bör verka för att informera om samt rekrytera fler dagbarnvårdare till kommunen.
    • Familjerådgivning – nyblivna föräldrar ska erbjudas en familjerådgivningscheck och kunna välja mellan fristående eller kommunal familjerådgivning, det ger stöd till föräldrar och skapar förutsättningar för fler sammanhållna familjer.