• KD Solna vill se Ebba Busch Thor som ny partiledare

Vi är övertygade om att Ebba Busch Thor är den partiledarkandidat som har bäst förutsättningar att leda Kristdemokraterna till framgång i nästa val”, säger Marcus Henningsson, pressreferent och styrelseledamot för Kristdemokraterna i Solna.

Kristdemokraterna i Solna har beslutat att nominera Ebba Busch Thor som ny partiledare. Beslutet att nominera Busch Thor fattades av lokalavdelningens styrelse under måndagskvällen.

Ebba Busch Thor är kommunalråd i Uppsala och har tidigare under fem år ansvarat för kommunens äldreomsorg. Hon var en av partiets två toppkandidater vid sidan av Lars Adaktusson i det för kristdemokraterna så framgångsrika europaparlamentsvalet och hon har också en bakgrund som vice förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU).

Lokalavdelningen beslutade också att nominera europaparlamentariker Lars Adaktusson till förste vice ordförande och gruppledaren i riksdagen Emma Henriksson till andre vice ordförande. Kristdemokraternas fattar beslut om vem som blir ny partiledare och om ny styrelse i sin helhet i och med det extra riksting som kommer att hållas den 25 april i Stockholm.

– Ebba Busch Thor är en av våra mest välkända, omtyckta och kommunikativa företrädare. Hon har visat sig vara populär bland såväl väljare som medlemmar, gjort sig känd för att vara en rak och tydlig politiker, en duktig debattör samt en inspirerande ledare. Vi är övertygade om att Ebba är den partiledarkandidat som har bäst förutsättningar att leda Kristdemokraterna till framgång i nästa val. Därför har vi också nominerat henne som ny partiledare för Kristdemokraterna, säger lokalavdelningens pressreferent Marcus Henningsson.

– Det är av stor vikt att den nya styrelsen kompletterar varandra och fungerar som en helhet. Kristdemokraterna i Solna har därför valt att nominera europaparlamentariker Lars Adaktusson till förste vice ordförande och riksdagens gruppledare Emma Henriksson till andre vice ordförande. Så vitt jag vet är vi den första lokalavdelningen som öppet nominerar ett helt presidium, avslutar Marcus Henningsson.

För mer information:

Marcus Henningsson