• Kommunfullmäktige röstade ja till medlemskap i SKL:s nätverk

Kommunfullmäktige i Solna beslutade den 30 maj att gå med i det nationella nätverket ’Svenska kommuner mot rasism och diskriminering’.

Svenska kommuner mot rasism och diskriminering bedriver utvecklingsarbete och samordnas av Sveriges Kommuner och Landsting med stöd från diskrimineringsombudsmannen. Nätverkets utvecklingsarbete sker bland annat genom erfarenhetsutbyten kommuner emellan. Dessutom betonar nätverket vikten av att inkludera frågorna i kommunernas ordinarie styr- och uppföljningssystem.

”Hatbrott med rasistiska motiv nådde 2014 den högsta nivån någonsin i Sverige. Ingen ska behöva bli utsatt för hatbrott på grund av sitt ursprung, och genom att gå med i SKL:s nätverk mot rasism får vi ett bra forum för att strukturerat och systematiskt arbeta med frågor rörande rasism” säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande i Trygghetsrådet.

Nätverkets inriktning går att koppla till de uppgifter som ligger så väl hos Solnas trygghetsråd som likabehandlingskommitté. Både rådet och kommittén bör därför få återrapportering från nätverksarbetet. Beslutet i kommunfullmäktige i Solna om att ansluta sig till nätverket innebär att Solna representeras på nätverksträffar som sker varje kvartal, samt att kommunen arbetar med en tiopunktsplan SKL tagit fram.

”Det är viktigt att arbetet mot rasism och diskriminering grundas på kunskap. Genom att delta i nätverket får vi ta del av värdefulla lärdomar från andra kommuner. Samtidigt kan vi bidra med våra erfarenheter. Solna gör ett bra arbete, som är värt att sprida.” säger Erik Nordman (L), ordförande i Likabehandlingskommittén.

Kontaktinformation:

Samuel Klippfalk (kd), kommunalråd i Solna stad