• Kristdemokraterna svarar ”Barnomsorg och skola i Solna”

Det finns ett nätverk i Solna stad som kallar sig för ”Barnomsorg och skola i Solna”. Detta nätverk har samlats kring fyra politiska krav som gäller stadens barnomsorg och nyligen ställde de frågan om hur Kristdemokraterna som parti ser på dessa krav.

Eftersom det säkert finns fler personer i Solna som likt oss kristdemokrater och personerna i nätverket som är starkt engagerade i frågan om våra barns uppväxtvillkor presenterar vi här Kristdemokraterna i Solnas svar på hur vi förhåller oss till dessa krav:

1. Solna skall ha som ambition att följa Skolverkets rekommendationer rörande barngruppsstorlek, dvs max 15 barn per grupp på tre heltidstjänster.

Det är viktigt med tillräckligt med personal så att det finns tid för barnen. En personaltäthet på 5 barn per vuxen personal är en bra ambition att sträva efter. Det kräver stora politiska prioriteringar och kan därför vara svårt att nå omedelbart, men Kristdemokraterna är definitivt beredda att arbeta i den riktningen. Vi verkar redan idag för mindre barngrupper i Solna och för att frigöra mer tid för barnen. Det sker inom ramen för vårt samarbete med de tre andra partierna i Alliansen.

2. Vid frånvaro av ordinarie personal skall ersättare finnas. Återinför husvikarien.

Kristdemokraterna inser att en fast anställd husvikarie är en bra lösning för barnen som då känner igen den som hoppar in för den som är sjuk. På de större förskolorna med flera avdelningar är husvikarie därför ofta en lösning som förskolechefen väljer. För de mindre förskolorna kan det bli svårare att finansiera en extra anställd så en möjlig lösning för dem är att flera förskolor går samman och anställer en ”husvikarie” gemensamt. Kristdemokraterna anser dock att det här är en fråga för varje förskolechef att avgöra.

3. Minst 50% av personalen skall vara högskoleutbildad.

Det är viktigt att det finns högskoleutbildad personal på plats som kan leda arbetet i Solnas förskolor och vår stad har idag en relativt hög andel förskollärare i den kommunala verksamheten. Däremot tror vi inte att 50% nödvändigtvis behöver vara det optimala. Det finns mycket bra och omtyckt personal som gör ett fantastiskt arbete med barnen även utan högskoleutbildning och det viktigaste för oss kristdemokrater är helt klart att det finns många omsorgsfulla vuxna på förskolan som har god hand om och tid för barnen.

4. Att Solna kommun skapar en vision om en förskola i världsklass.

Solna ska ha en barnomsorg i toppklass, präglad av valfrihet, trygghet och tid för barnen. Därför vill vi ha många alternativ att erbjuda barnfamiljerna – vårdnadsbidrag för de föräldrar som själva vill sköta omsorgen om sina minsta under de första åren, öppen förskola där föräldrar med barnen hemma kan träffa både varandra och personal för stöttning, inspiration och där barnen kan få träffa andra barn, familjedaghem för de som önskar mer ”hemlik” barnomsorg och offentlig eller fristående förskola med små barngrupper och god kvalitet för den som önskar det. Vi tycker att barnomsorgen är en av stadens viktigaste kärnuppgifter och Kristdemokraterna har tydliga visioner för den här verksamheten.

Läs om vår nya familjepolitik med flera förslag för förbättrad kvalitet i förskolan!