• Kristdemokraterna svarar på frågor från Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningens medlemstidning Hem och Hyra har skickat en rad frågor till Kristdemokraterna i Solna om vår bostadspolitik inför valet den 14 september. Här kan du läsa frågorna och svaren.

Hur många hyresrätter vill ni bygga nästa mandatperiod?

Kristdemokraterna kommer att fortsätta att ta ansvar för bostadsförsörjningen i regionen. Vibehöver bygga fler bostäder och vi förespråkar blandade boendeformer. Hur många nya bostäder som specifikt kommer att vara hyresrätter under nästa mandatperiod kommer att avgöras utifrån intresset av att bygga sådana bostäder, utifrån befintligt bostadsbestånd och det totala antalet nya bostäder. Vi menar att det måste byggas mer bostäder generellt och vårt mål är att i genomsnitt färdigställa cirka 800 nya lägenheter per år. I kommunens bostadsförsörjningsplan under 2015-2018 med utblick mot 2020 redovisas så många som cirka 1500 färdigställda lägenheter per år i genomsnitt enligt nuvarande projektlista och åtminstone ca 25 % kommer att vara hyreslägenheter. Eftersom det är vanligt att byggstarter och färdigställande förskjuts på grund av överklaganden får man dock räkna med att antalet färdigställda lägenheter under mandatperioden blir något lägre. Det är dock vår utgångspunkt att det totalt sett behöver finnas en balans mellan olika boendeformer för att säkerställa att Solna fortsätter att vara en socialt hållbar stad. Därför välkomnar vi fler hyresrätter.

Kommer ni att ombilda/sälja lägenheter?

Om det finns en efterfrågan på detta bland hyresgästerna har vi inga principiella invändningar mot ombildningar eller försäljning av lägenheter. Det viktiga är dock att Solna som helhet rymmer en bra balans mellan olika typer av boendeformer och att antalet bostäder blir fler. Kristdemokraterna i Solna avser inte att driva på för ombildningar eller försäljning av delar av Bostadsstiftelsen Signalistens lägenhetsbestånd.

Vid renovering, kommer hyresgästen att kunna välja upprustningsnivå?

Kristdemokraterna i Solna ser gärna att Signalistens hyresgäster i så stor utsträckning som möjligt får möjlighet att välja upprustningsnivå

Vad vill ni göra för att lösa bostadsbristen?

Kristdemokraterna i Solna är stolta över att vår stad tagit sin del av ansvaret och vad gäller bostadsbyggande har vi legat i topp i länet under senare år. På lite mer än tio år har Solnas befolkning vuxit med 25 procent till över 70 000 och vi kan stoltsera med flest studentbostäder per invånare i stockholmsregionen. Fler bostäder är dessutom på gång i och med framväxten av Arenastaden och Hagastaden.

Vi tänker fortsätta att ta ansvar för bostadssituationen och tillväxten i regionen, men det måste också byggas smart, snyggt och med hänsyn till människor som redan bor här. Vi kommer att fortsätta att se till att det är smidigt och enkelt att ansöka om bygglov, att detaljplaneprocessen löper snabbast möjligt och vi är beredda att upplåta mark för en fortsatt utbyggnad och utveckling av staden.

Vinster i kommunala bostadsbolag, för/emot att dela ut vinster till ägarna?

Möjligheterna till aktieutdelning i kommunala bostadsbolag är begränsade, men det finns vissa undantag, till exempel om överskottet används för sådana åtgärder inom ramen för kommunens bostadsförsörjningsansvar som främjar integration och social sammanhållning eller som tillgodoser bostadsbehovet för personer för vilka kommunen har ett särskilt ansvar. Det är rimligt att möjligheten att ta ut vinst i kommunala bostadsbolag är begränsad och vår principiella uppfattning är att vinsten i kommunala bostadsbolag bör stanna i bolaget. I Solna finns inget kommunalt bostadsbolag utan endast en bostadsstiftelse. Följaktligen görs ingen vinstutdelning till ägare av kommunala bostadsbolag i Solna.