• Kristdemokraternas avtryck i budget 2016

Solnas budget för 2016 bär tydliga kristdemokratiska avtryck. Mindre barngrupper i förskolan, valfriheten i barnomsorgen och satsningar på Solnas lärare är alla prioriterade frågor för Kristdemokraterna, säger Samuel Klippfalk (kd), kommunalråd i Solna.

Inom förskolan satsas 14 miljoner kronor för att öka personaltätheten och skapa förutsättningar för mindre barngrupper. Samtidigt ges Barn- och utbildningsnämnden (BUN) i uppdrag att öka informationen om valfriheten och alternativen i barnomsorgen, som Solnas svar på regeringens avskaffande av vårdnadsbidraget.
    Inom skolan satsas det på lärarnas löner genom ex. fler karriärtjänster, och en kompetensförsörjningsstrategi för skolpersonal ska tas fram. Konkurrensen om såväl lärare till skolan som personal till förskolan är hård i Stockholmsområdet. Särskilt fokus på ökad läsförståelse och stärkt arbete med entreprenörskap kommer att vara prioriterat och därutöver fortsätter upprustningen av förskole- och skollokaler som påbörjades under förra mandatperioden.

Solna ska nu också bli renare, snyggare och tryggare. Resurserna till skötsel av parker, parkbänkar och buskage samt klotterborttagning och städning ökar. Därutöver är fokus trygghetsskapande åtgärder som bättre belysning av trottoarer, torg, promenadstråk och cykelvägar.

De två fokusområdena för Alliansens satsningar inför 2016 kan alltså sammanfattas inom områdena ”Barn- och utbildning” och ”En bättre stadsmiljö”. Vi kommer att återkomma till fler satsningar på andra områden, men trots att fokus den här gången legat på andra områden så rymmer Solnas budget även en satsning riktad mot de äldre. Kommunstyrelsen (KS) får i uppdrag att i samarbete med Byggnadsnämnden (BN) identifiera lämpliga lägen och intressent för uppförande av ett nytt trygghetsboende i Bergshamra. Det är glädjande, därför att nya boenden för äldre kommer både äldre och yngre till del, genom att flyttkedjor skapas och lägenheter frigörs.

– Solnas budget för 2016 bär tydliga kristdemokratiska avtryck. Mindre barngrupper i förskolan, valfriheten i barnomsorgen och satsningar på Solnas lärare är alla prioriterade frågor för Kristdemokraterna. Det är också bra att initiativ tas för ett trygghetsboende i Bergshamra för Solnas äldre, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande för Solnas omvårdnadsnämnd.

– Solna ska vara en ren, snygg och trygg stad och därför kommer vi dessutom att genomföra en trygghetsinventering under 2016, samtidigt som resurser avsätts för både bättre utomhusbelysning och för att snabbare vidta åtgärder mot klotter och otrygga miljöer, avslutar Samuel Klippfalk, som också är ordförande för Trygghetsrådet.

Kristdemokratiska framgångar i budget 2016
    Budgeten
    • Förskola 14 miljoner – ökad personaltäthet och mindre barngrupper
    • Skola 6 miljoner – högre löner genom karriärtjänster och fokus på läsförståelse
    • Upprustning av Solnas fastigheter 10 miljoner – fräschare skolor och förskolor
    • Trygghetssatsning 10 miljoner – bättre utomhusbelysning och en tryggare stad
    • Stadsmiljö 10 miljoner – renare och snyggare parker i Solna
    • Utvecklingsstrategier 5 Mkr – utveckling av Bergshamra och Hagalund
    • Cykelsatsning 2 miljoner – bättre cykelbanor i Solna
    • Oförändrad skattesats på 17,12 kronor – fortsatt låg skatt

Uppdragen
    • KS får i uppdrag att i samarbete med BN identifiera lämpliga lägen och intressent för uppförande av trygghetsboende i Bergshamra.
    • BUN får i uppdrag att lyfta fram och öka informationen om alternativen i barnomsorgen.
    • BUN får i uppdrag att arbeta för förstärkt entreprenörskap i skolan.
    • KS får i uppdrag att göra en översyn av fritidsverksamheten med fokus på att öka fokus på barnens lärande.
    • KS får i uppdrag att, genom trygghetsrådet, göra en trygghetsinventering i Solna.
    • KS får i uppdrag att identifiera ett lämpligt läge för etablering av ett utomhusbad, inklusive tester av vattenkvaliteten.
    • KS får i uppdrag att i samarbete med BN göra en utredning, av en överdäckning av Bergshamravägen.
    • KS får i uppdrag att genom trygghetsrådet, i samarbete med BUN, socialnämnden (SN), och kultur- och fritidsnämnden (KFN) ta fram en strategi för att motverka radikalisering och extremism.