• Kristdemokratiska segrar i Solnas budget för 2014

Kristdemokraterna i Solna har vunnit viktiga segrar i Alliansens budgetförhandlingar. Satsningar på förskola och skola, äldreomsorgen och den fortsatt låga skatten innebär att partiets samtliga prioriteringar inför årets förhandling återfinns i Solnas budget för 2014.

Solnas budget ökar med 32 miljoner kronor inför verksamhetsår 2014 och utöver det görs extra satsningar på 38 miljoner kronor. Kristdemokraterna i Solna har vunnit viktiga segrar i Alliansens budgetförhandlingar.

– Vi är stolta över att ha drivit igenom satsningarna på förskolan. Kristdemokraternas ambition är att säkerställa personaltätheten i stadens förskolor och att minska risken för alltför stora barngrupper. Vi vill skapa mer tid för barnen och kommer att fortsätta arbeta för minskade barngrupper, säger Malin Appelgren (KD), kristdemokratiskt kommunalråd.

– Vi är också stolta över att ha lyckats driva igenom årets förstärkning av hemtjänsten. Satsningen på mer tid för personalen hos de äldre syftar till att ge bättre kvalitet och en ökad känsla av trygghet för den som är i behov av hemtjänstens omsorg. Personalen måste kunna känna att man har tillräckligt med tid för att garantera att Solnas äldre bemöts med värdighet och respekt och det skapar vi nu bättre förutsättningar för, fortsätter Malin Appelgren.

– Det faktum att samtliga Kristdemokraternas prioriteringar återspeglas i årets budget visar att Kristdemokraterna gör skillnad i Alliansen. Solnas barn och äldre ska kunna förvänta sig trygghet och bra verksamheter. Vi genomför nu förbättringar av såväl barnomsorgen som äldreomsorgen och det är mycket glädjande att vi samtidigt klarar att behålla den skattesats som gör att solnaborna idag betalar Sveriges lägsta kommunalskatt. Den låga skatten är viktig eftersom den både ger ekonomisk frihet och trygghet åt solnaborna, avslutar Malin Appelgren.

Inför budgetförhandlingarna pekade Kristdemokraterna ut följande prioriteringar:

• Barnomsorg med valfrihet och mer tid för barnen – mindre barngrupper och ökad personaltäthet i förskolan.
    • En skola med ordning och reda och kunskap i fokus.
    • En värdig äldreomsorg – förbättringar av hemtjänsten.
    • Låg skatt är viktigt – det ger mer frihet åt individer och familjer.

När Alliansen presenterade sitt budgetförslag kan konstateras att samtliga kristdemokratiska prioriteringar inför förhandlingen återfinns i budget 2014:

• 7 miljoner kronor till barnomsorgen – för att säkerställa personaltätheten och förebygga alltför stora barngrupper i förskolan, inte minst vid ordinarie personalens frånvaro.
    • 2 miljoner kronor till skolan – för satsning på högre lärarlöner.
    • 6 miljoner till äldreomsorgen – för att skapa mer tid för personalen hos de äldre i hemtjänsten.
    •  Oförändrad skattenivå – välfärd är också pengar i plånboken och eget sparande.

Utöver det genomför Alliansen följande extrasatsningar:

• 16 miljoner kronor för att fortsätta rusta Solnas skolor.
    • 6 miljoner kronor till Solnas gator, parker och cykelplanen.
    • 1 miljon kronor för ökade öppettider för biblioteket i Bergshamra och Villa Odin.
    • 500 000 kronor för utökad sommarjobbsatsning för unga.