• Kyrkans öppna förskola

Idag besökte KD Solnas kommunalråd, Malin Appelgren, och hennes politiske sekreterare, Christian Carlsson, Kyrkans Öppna Förskola i Solna. Öppna förskolan drivs av Svenska kyrkan, dvs en helt fristående ideell aktör.

Vi kristdemokrater välkomnar att ideella organisationer engagerar sig inom välfärden. Det ökar utbudet och valfriheten för enskilda människor och familjer. Dessutom leder konkurrensen mellan fristående och offentliga aktörer ofta till att verksamheten utvecklas till det bättre. Vi är mycket imponerade av Kyrkans Öppna Förskola i Solna efter dagens verksamhetsbesök. Verksamheten är verkligen genomtänkt och välplanerad för att säkerställa en trygg och trivsam tillvaro för barn och föräldrar.

Vi pratade med föräldrar som var mycket nöjda med kvaliteten i verksamheten, men också med personalen och förskolechefen. Det gav oss tillfälle att även samtala om Svenska kyrkans ordinarie förskolor i kommunen. Den höga personaltätheten och de små barngrupperna som erbjuds i verksamheten är verkligen glädjande. Barngrupperna är satta till max 12 barn per barngrupp för de små och max 15 barn per barngrupp för de stora barnen. Vi i kommunen kan utan tvekan lära mycket från ideella krafter.

Kristdemokraterna kommer fortsätta vårt hårda arbete inom Alliansen för att öka personaltätheten och minska barngrupperna i Solnas förskolor. Dessutom är vi noga med att slå vakt om öppna förskolan som barnomsorgsform också inom kommunens verksamhet. Öppna förskolan som barnomsorgsform erbjuder fantastiska möjligheter till nätverk och stöd mellan föräldrar. Något som vi också tar med oss är vikten av att följa upp att fristående och kommunala aktörer verkligen ges likvärdiga villkor att verka samt att kösystemet för förskoleplatser eventuellt kan behöva ses över för att stärka valfriheten och öka Solnafamiljernas egenmakt.

Läs mer om Svenska kyrkans barn- och familjeverksamhet i Solna: Barn och familj