• Malin Appelgren utsedd att arbeta i utvecklingsgruppen om äldreomsorg inför 2014

Kristdemokraterna har beslutat att tillsätta fem nya arbetsgrupper inom områdena: äldreomsorg, det civila samhället, sjukvård, landsbygd samt bostadspolitik. Malin Appelgren, kommunalråd i Solna och ordförande i omvårdnadsnämnden, har blivit utsedd att delta i utvecklingsarbetet för äldreomsorgen.

Varje person har ett unikt värde och ska kunna åldras i trygghet med bibehållet oberoende, bemötas med respekt och ha tillgång till god vård och omsorg. Det finns ingen åldersgräns som upphäver rätten att bestämma över sin egen vardag och därför ska valfrihet och egenmakt i så stor utsträckning som möjligt genomsyra äldreomsorgen. Som ansvariga för äldreomsorgen i regeringens arbete och i kommuner som Solna, har Kristdemokraterna ett viktigt arbete framför sig och partiet har därför tillsatt en arbetsgrupp för att arbeta fram förslag till fler förbättringar inom svensk äldreomsorg.

Ordförande för arbetsgruppen: Maria Larsson, barn- och äldreminister. Övriga medlemmar är Malin Appelgren, Magnus Oscarsson, Andreas Sturesson och Birgitta Södertun. Arbetsgruppernas politiska arbete ska vara framtaget innan hösten 2013 och kommer med redan tillsatta grupper ligga till grund för Kristdemokraternas valmanifest 2014.

– Det känns jätteroligt att få förtroendet att ingå i den här arbetsgruppen och jag hoppas och tror att jag har en hel del att bidra med efter flera års arbete för valfrihet och kvalitet i Solnas äldreomsorg, säger Malin Appelgren i en kommentar.