• Mindre barngrupper i förskolan

Inför maxtak för barngruppernas storlek och samverka stat, kommun och föräldrar för att minskar barngruppernas storlek, skriver Madeleine Lidman (KD), ledamot i Barn- och utbildningsnämnden i Solna.

Många föräldrar runt om i landet efterfrågar mindre barngrupper och mer personal i förskolan. Det gäller också i Solna och det är bra. Barn behöver fler trygga vuxna i sina liv och mer tid med personer som ser och bekräftar. I den senaste budgetförhandlingen var Kristdemokraterna i Solna därför med och drev igenom 7 miljoner kronor extra till barnomsorgen i syfte att säkerställa personaltätheten och förebygga alltför stora barngrupper. I ett nästa steg vill Kristdemokraterna i Solna gå vidare och införa ett maxtak för barngruppernas storlek för att säkerställa att inte gruppstorleken varierar alltför mycket mellan olika förskoleenheter. Det måste helt enkelt bli ett slut på alltför stora barngrupper i förskolan.

Förskolans problem beror på flera saker men de har på allvar vuxit sedan socialdemokraterna valde att införa maxtaxan 2002. Ett av problemen är att maxtaxan inte har indexreglerats vilket sakta men säkert har urholkat resurserna till förskolan samtidigt som förskolans åtagande dessutom har ökat. Flera andra partier talar om mindre barngrupper i förskolan men få presenterar trovärdiga förslag om hur vi ska åstadkomma detsamma. Kristdemokraterna är undantaget. Vi föreslår nu en höjd maxtaxa för familjer med en inkomst på mer än 45 000 kronor i månaden. Det ska dock endast vara kommuner som kan visa en konkret plan på hur gruppernas storlek ska minska som får höja taxan.

Vårt förslag skulle visserligen ge en avgiftsökning för ett barn från 1 260 till 1 360 kronor men för varje krona föräldrarna betalar i högre maxtaxa ska kommunen i gengäld skjuta till en krona och staten två. När föräldrar, kommunen och staten gemensamt tillskjuter pengar till förskolan kan vi öka kvaliteten, anställa mer personal och se till att barngrupperna blir mindre. Förslaget skulle innebära att fler barn blir sedda i förskolan, blir bekräftade och kan känna sig trygga. Trygga barn tenderar också att växa upp till trygga samhällsmedborgare och Kristdemokraterna anser att Solnas framtida välstånd och tillväxt börjar med en god uppväxt.

Madeleine Lidman (KD), Ledamot i Barn- och utbildningsnämnden