• Nöjer vi oss med lika – om vi förväntat oss olika?

Jag tror att vi från kommunens sida behöver vara ännu tydligare med vad som är tänkt att finansieras via skattemedel. Om fler inser vad som ingår i den offentliga omsorgen kommer färre bli besvikna enbart på grund av att man förväntat sig mer, skriver Malin Appelgen (KD), kommunalråd med ansvar för äldreomsorgen.

Var och en av oss har enligt socialtjänstlagen rätt till bistånd från kommunen för att ”tillförsäkras en skälig levnadsnivå”.  Det är den formuleringen som ligger till grund för den omsorg omvårdnadsnämnden i Solna ska erbjuda äldre som ansöker om stöd, exempelvis i form av hemtjänst eller plats på omvårdnadsboende. Men vad innebär då egentligen skälig levnadsnivå och kan vi utgå ifrån att det uppfattas lika för alla?

Innan vi blir gamla och i behov av stöd från kommunen lever vi olika liv, där vi prioriterar olika vad gäller bostad, semesterfirande, nöjen etc. Är det då rimligt att tro att vi när vi blir äldre och i behov av stöd, plötsligt kommer vara nöjda med samma levnadsnivå? Jag tror faktiskt inte det. Det kommer alltid finnas de som vill ha goda levnadsvillkor – eller till och med excellenta.

Jag tror att vi från kommunens sida behöver vara ännu tydligare med vad som anses vara en skälig levnadsnivå och som därmed finansieras via skattemedel. Insatserna som ligger inom ramen för skälig levnadsnivå ska givetvis utföras med yppersta kvalitet, men det kommer alltid att finnas någon som förväntat sig mer eller något annat. Den som vill ha något därutöver ska kunna få det, men måste då också vara beredd att betala för det ur egen ficka. Om fler inser vad som ingår i den offentliga omsorgen kommer färre bli besvikna enbart på grund av att man förväntat sig mer. Det vore en stor framgång. För vi kommer att förvänta oss olika. Vi människor är olika. Vi har olika önskemål och behov och därför måste samhället erbjuda valfrihet. Även när vi blir äldre.

Socialtjänstlagen slår också i sin portalparagraf fast att ”Verksamheten ska bygga på repsekt för människornas självbestämmande och integritet”.  För mig är det nyckelord som jag menar ska prägla all äldreomsorg i Solna. Tycker du att vi lyckas med det? Hör gärna av dig och delge mig dina synpunkter!

Malin Appelgren (KD), Kommunalråd i Solna stad