• Nolltolerans mot klotter

”Vi arbetar för att det i fortsättningen ska ske en automatisk polisanmälan utav varje fall av klotter som inkommer till Solna stad. Samverkan med polisen sker nu för att kunna få detta på plats”

Solnas stadsmiljö förfulas av klotter och det är fullständigt oacceptabelt.  Klotter mot kollektivtrafiken var, enligt Brottsförebyggande rådet, den brottstyp som ökade mest i landet under första halvan av 2015. I Stockholms län hade den ökningen, jämfört med föregående år, då uppgått till en ökning om nära 130 procent.

Solna ska vara en ren, trygg och snygg stad. Därför ska Solnas policy mot klotter följas, vilket innebär sanering inom tre dygn. Tillskottet om 20 miljoner för förbättrad stadsmiljö i Solnas budget för 2016 har varit positivt och flera åtgärder för att intensifiera klottersaneringen har vidtagits av Tekniska förvaltningen. Som exempel kan nämnas att antalet personer som klottersanerar har fördubblats, klotteranmälan till andra fastighetsägare sker när staden får kännedom om klotter på andras fastigheter och nya metoder möjliggör klottersanering vid lägre temperaturer än tidigare. Inom ramen för Trygghetsrådets arbete arbetar vi för att utöka och systematisera trygghetsvandringar för att inventera och kunna åtgärda otrygga och nedklottrade platser.

I arbetet mot klotter arbetar jag för att det i fortsättningen ska ske en automatisk polisanmälan utav varje fall av klotter som inkommer till Solna stad. Samverkan med polisen sker nu för att kunna få detta på plats. Som Trygghetsrådet ordförande så avser jag också att utöka kommunens samverkan med privata fastighetsägare om klotter, belysning och en tryggare utomhusmiljö. Tillsammans skapar vi ett renare, tryggare och snyggare Solna.

Samuel Klippfalk (kd)

Ordförande för Trygghetsrådet i Solna