• Ordning och kunskap i fokus krävs för att vända skoltrenden

Svenska elevers kunskapsresultat fortsätter att sjunka i OECD:s internationella kunskapsmätning. Den negativa trenden måste brytas. Kristdemokraterna vill se en skola med ordning och kunskap i fokus och fler föräldrar behöver engagera sig i sina barns skolgång.

Svenska elevers kunskapsresultat fortsätter att sjunka i OECD:s internationella kunskapsmätning, Pisa. Det beror förstås på flera saker, men ökade disciplinproblem och mer skolk i svenska skolor är bidragande. Om man ser till Tyskland, ett land som istället klättrar i mätningen ser vi en trend av färre disciplinproblem och mindre skolk jämfört med andra länder.

Även i Solnas skolor har frånvaron ökat. En attitydundersökning från i år visar också att så många som 10 % av eleverna i åk 3 uppger att de inte upplever sig trygga i skolan. Den negativa trenden måste brytas.

Kristdemokraterna vill se en skola med ordning och kunskap i fokus. Värdegrundsarbete och tydliga ordningsregler med lärare som vågar säga ifrån krävs för att skapa bättre ordning och därmed arbetsro. Skolan kan dock inte göra allt, även föräldrarna har ett ansvar och vi kristdemokrater menar att tydliga ansvarskontrakt bör upprättas där ansvarsfördelningen mellan skola, elev och föräldrar tydliggörs. Fler föräldrar behöver engagera sig i sina barns skolgång genom att se till att barnen sover och äter ordentligt, har med sig erforderlig utrustning till skolan, gör sina läxor, kommer i tid och har ett trevligt bemötande mot såväl lärare som kamrater. Endast med gemensamma ansträngningar från skola, elever och deras familjer kan vi närma oss målet om en skola där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter.

Malin Appelgren (KD), Kommunalråd, Solna stad