• Prioritera ny tunnelbana till Arenastaden i Solna

Solna har levererat. Hagastaden och Arenastaden måste prioriteras när tunnelbanan i Stockholm byggs ut. Solna har länge varit en tillväxtmotor i länet och levererat när andra kommuner bara pratar framtida löften. Det bör vara en utgångspunkt i de fortsatta diskussionerna, skriver företrädare för Solna kommun.

I Stockholms län pågår ett intensivt arbete för framtida bostadsbyggande. Bakgrunden är regeringens utfästelse om nya infrastruktursatsningar – utbyggd tunnelbana, nya vägar, spår och kollektivtrafik – för kommuner som visar att de bidrar till Stockholmsregionens växtkraft. Att fler kommuner väljer att koppla samman tillväxt och utveckling med bostadsbyggande är glädjande. Alla länets kommuner behöver göra sitt för att Stockholm ska växa och utvecklas.

Samtidigt riskerar statens fokus på löften om nya bostäder i kommunerna att landa fel. Man missar att många redan tagit stort ansvar för regionens tillväxt och byggande utan någon motprestation. Dessa kommuner får inte hamna på undantag till förmån för dem som endast pratar framtida löften.

Solna stad med flera har de senaste 10–15 åren utgjort centrum för regionens tillväxt och utveckling. Solna har gjort det många bara talar om – uppmuntrat bostadsbyggande, skapat nya arbetsplatser och möjliggjort satsningar som Nationalarenan, vilken är till nytta för hela Sverige. Här växer även Nya Karolinska fram, ett av världens modernaste universitetssjukhus och navet för framtidens sjukvård i regionen.

På lite mer än tio år har Solnas befolkning vuxit med 25 procent till över 70 000. Vi har under tiden legat i topp inom bostadsbyggande i länet och möjliggjort cirka 5 000 nya bostäder. Tillkommer gör flera utvecklingsprojekt i form av bostäder och satsningar för företag och jobb.

Runt nya nationalarenan växer Arenastaden fram med 3 000 bostäder och 25 000 arbetsplaster. Runt KI och Nya Karolinska växer Hagastaden fram med 5 500 bostäder och 36 000 arbetsplatser – sammantaget ungefär 60 000 arbetsplatser.

Länsstyrelsen bedömer att regionen behöver ett årligt tillskott på nästan 20 000 bostäder för att möta inflyttningen, vilket innebär att Solna redan i dag tar ett stort ansvar. Det har inneburit påfrestningar för Solnaborna. Många upplever trängsel på vägarna och i kollektivtrafiken. Många Solnabor frågar sig med rätta vad Solna får tillbaka?

Diskussion kring framtida investeringar i regionens infrastruktur måste därför ta sin utgångspunkt i levererat byggande, skapad tillväxt och glasklara besked om förutsättningar som grund för kommande statliga investeringsbeslut.

Vi anser att en tunnelbana till Hagastaden och vidare till Arenastaden borde stå högt på listan när staten och regionen diskuterar utbyggd tunnelbana. Inte minst talar kombinationen av nya bostäder och arbetsplatser längs sträckan för det.

Viktigt är också att skapa en öst-västlig förbindelse för biltrafiken genom Huvudstaleden i tunnel. Frågan har diskuterats i decennier men har nu blivit akut för tillgängligheten av arbetsplatser och bostäder i främst Solna, Sundbyberg och västra Stockholm. Från 2030 beräknas Huvudstaleden få trafikflöden på 60 000 fordon per dygn, vilket kan jämföras med Söderledstunneln (66 000 f/d) eller Tranebergsbron (70 000 f/d).

Huvudstaleden utgör därmed en strategisk länk för Storstockholms vägnät och skulle innebära en kraftig avlastning på befintliga förbindelser. Trafiken på Tranebergsbron exempelvis, förväntas minska med 15 000–18 000 fordon per dygn, Solnavägen med 12 000 och Uppsalavägen med 13 000. Det skulle göra stor skillnad för framkomligheten, inte minst i Huvudsta, där trafiken är särskilt bekymmersam.

Solna har länge varit länets tillväxtmotor och levererat medan många kommuner enbart diskuterar vad de ska göra framöver för att få statliga investeringar. Staten jagar löften om nya bostäder, men riskerar att glömma dem som gjort jobbet.

Det är felvänd ordning. För att få lön måste man först göra jobbet. Det borde vara både kommunernas, regionens och statens utgångspunkt i de fortsatta diskussionerna.

Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande

Anders Ekegren (FP), vice ordförande kommunstyrelsen