• Replik (s): Fler jobb – men också brottsförebyggande

SVAR på insändaren ”Skrämmande förslag KD” (18/3) och ”Ge unga en meningsfull fritid så minskar brotten” (25/3) i tidningen Mitt i Solna.

KD har flera förslag för minskad brottslighet (Mitt i Solna 25/2). Vi vill utveckla trygghetsrådet till en trygghetskommitté som inte enbart arbetar med medborgardialog utan också anordnar ronder för att åstadkomma bättre utomhusbelysning, snabbare klottersanering och en trygg stad. Klotter ska saneras inom två dygn från anmälan, istället för dagens tre. Utöver det ska varje skola ha en kontaktpolis, vi vill samverka för fler synliga poliser i stadens motionsspår och tillåta kameraövervakning på särskilt utsatta platser.

Socialdemokraterna ansåg att idén om att utveckla trygghetsrådet till en trygghetskommitté var märklig och Risberg svarade att förslagen var skrämmande och empatilösa. Det får stå för dem.  Alliansen i Solna har i samarbete med näringslivet ökat sommarjobben. Vi kommer fortsätta men satsningar på jobb står inte emot brottsförebyggande åtgärder och ”Ingen lokal” (för att citera Lorry) räcker varken som ursäkt eller förklaring till att unga begår brott. KD arbetar för mer tid för barnen, föräldraansvar, värdegrundsarbete i skolan och fler jobb – men också för ambitiösa åtgärder för att stoppa ungdomsbrottsligheten.  En röst på KD är en röst för ett tryggare och hederligare Solna.

Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd

Malin Appelgren (KD), kommunfullmäktigeledamot