• Rödgrönt försök att föra svenska folket bakom ljuset om äldreomsorgen

Det som först framställs som en miljardsatsning på äldreomsorgen, framstår mest som ”ett ohederligt försök från de rödgröna regeringspartierna att föra svenska folket bakom ljuset”, menar Samuel Klippfalk (kd).

Den rödgröna regeringen har presenterat sin vårbudget och försöker göra ett stort nummer av att de satsar en miljard kronor på äldreomsorgen. De talar dock inte lika högt om att ”satsningen” på ökad bemanning betalas genom försämringar för – just det, Sveriges äldre.

För att finansminister Magdalena Andersson (s) ska kunna tala om ”miljardsatsning” skrotas nämligen en rad viktiga satsningar från Alliansen som skulle ha skapat förutsättningar för en bättre äldreomsorg i exempelvis Solna. Vänsterregeringen har presenterat en ambitionssänkning när det gäller medel för att stärka kommunernas egenkontroll inom äldrevården (-220 miljoner kr) och samverkan mellan vård och omsorg (-50 miljoner kr). Vidare slopas omvårdnadslyftet (-140 miljoner kr) vilket konkret kommer innebära att färre vårdbiträden kan vidareutbilda sig till underköterskor, något som inte främjar att höja yrkets status som det så ofta talas om. Det förlängda investeringsstödet till äldreboenden upphör (-50 miljoner kr), den nationella demensplanen får stryka på foten (-50 miljoner kr) och regeringen har dessvärre också bestämt att de äldre som önskat sig bättre mat får klara sig utan det nationella måltidslyftet (-75 miljoner kr).

Samtidigt som det talas om ”en miljard” i satsning dränerar regeringen sammantaget äldreomsorgen på ca 940 miljoner kronor, där ovanstående områden utgör exempel på områden som blir föremål för neddragningar. Det rätta ordet är inte satsning. Det rätta ordet är omprioritering. Om det inte vore för alla viktiga satsningar som redogjorts för ovan som försvinner hade man åtminstone kunnat glädjas åt de 60 miljoner kronor som regeringen netto faktiskt tillför till äldreomsorgen. Som ordförande för omvårdnadsnämnden i Solna känns det dock sorgligt att behöva konstatera att det som framställs som en miljardsatsning på äldreomsorgen, i själva verket mest framstår som ett ohederligt försök från de rödgröna regeringspartierna att föra svenska folket bakom ljuset.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd i Solna och ordförande för omvårdnadsnämnden